Aż 81 proc. dzieci na świecie ma za mało ruchu. WHO zaleca dzieciom i młodzieży 60 minut umiarkowanej aktywności dziennie.
fot.Lukas | Pexels:
Drastyczny spadek od lat 90. aktywności i kondycji fizycznej dzieci w Polsce ma negatywny wpływ na ich umiejętności poznawcze. Zbadano 100 tys. dzieci w ramach projektu „WF z AWF”. Dzieci w ciągu 10 lat stały się cięższe o 2–4 kg. U 20–25 proc. chłopców i 15–17 proc. dziewcząt zdiagnozowano otyłość brzuszną. U obu płci nastąpiło obniżenie wytrzymałości biegowej i – co gorsza – wydolności krążeniowo-oddechowej! Dla większości dzieci skakanie przez skakankę, kopnięcie piłki, bieg przez płotki, kozłowanie w ruchu czy przewrót w przód stanowią problem. Telefony i tablety odciągają dzieci od zajęć ruchowych. Rodzice dbają o to, by dzieci poszły do dobrych szkół, ale zapominają o ich aktywności fizycznej, błędnie myśląc, że będą miały więcej czasu na uczenie się. Czasem nawet chcą zwolnienia z WF. W efekcie mamy społeczeństwo wykształcone, ale mniej zdrowe.
Naukowcy zbadali poziomy oksyhemoglobiny (natlenowanej hemoglobiny – nośnika tlenu w organizmie) w spoczynku i ruchu, wykazując duży jej wzrost w wielu obszarach mózgu podczas ćwiczeń. Dlatego dzieci aktywne uczą się szybciej i lepiej. Regularna aktywność fizyczna zapobiega schorzeniom niezakaźnym, głównie chorobom układu krążenia, otyłości, cukrzycy typu 2 i nowotworom, i pomaga w ich leczeniu. Jest bardzo istotna dla zdrowia psychicznego. Zapobiega osłabieniu funkcji poznawczych, depresji, lękom. Poprawia koncentrację, pamięć i przyswajanie wiedzy.
WF to skuteczna profilaktyka, wyrobienie systematyczności i współpracy zespołowej, nawyku zdrowego stylu życia i aktywnego odpoczynku. Aktywność ruchowa np. w klubach sportowych zapobiega chorobom układu krążenia, zawałom, nadciśnieniu, otyłości. Naukowcy z Waseda University w Tokio zbadali wpływ siedmiu rodzajów lekkich, krótkotrwałych ćwiczeń i odkryli, że wszystkie, z wyjątkiem statycznego rozciągania, poprawiają przepływ krwi w mózgu i aktywują obszary kory przedczołowej. Kora przedczołowa odpowiada za funkcje poznawcze: myślenie, rozumienie, pamięć, język, obliczenia, planowanie i przewidywanie konsekwencji podejmowanych decyzji. Hamuje też zachowania impulsywne. Zatem – warto się ruszać!