16 listopada
piątek
Gertrudy, Edmunda, Marii
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Zakazane owoce?

Ocena: 0
1649

Wszelkie źródła naukowe są zgodne, jeśli chodzi o dietę matki karmiącej: Można jeść wszystko.

fot. Hanna Michniewicz/Idziemy

Choć sezon na truskawki już się kończy, nadal zjadam je codziennie na śniadanie i kolację, żeby nacieszyć się ich smakiem. Rok temu nie jadłam ich prawie wcale, ponieważ właśnie w czerwcu urodziłam dziecko, a położne mówiły, że podczas karmienia piersią nie powinno się jeść truskawek ani innych produktów alergizujących – cytrusów, bananów, orzechów, czekolady – przynajmniej przez pierwszy miesiąc życia dziecka. Na wszelki wypadek nie jadłam więc żadnych owoców oprócz jabłek i gruszek, podczas gdy wokół stragany pełne były wiśni, malin, brzoskwiń, borówek i innych pyszności. Dziś tym bardziej żałuję, bo dowiedziałam się, że położne niekoniecznie miały rację.

– Wszelkie źródła naukowe są zgodne, jeśli chodzi o dietę matki karmiącej: ona po prostu nie istnieje. Można jeść wszystko – mówi lek. Magdalena Castello-Rokicka, pediatra, certyfikowana doradczyni laktacyjna. – Oczywiście mama karmiąca powinna odżywiać się zdrowo, to znaczy zgodnie z piramidą żywienia, ale taką dietę zalecam każdemu. Jeśli mama będzie piła dużo słodkich napojów gazowanych, to dziecko nie dostanie kolki, ale będzie to niekorzystne dla zdrowia mamy.

Niestety, wciąż pokutuje mit, że karmiąc piersią, nie wolno jeść potraw ciężkostrawnych, kapusty, grzybów czy cebuli. Niektóre mamy na wszelki wypadek jedzą tylko przysłowiowego kurczaka z ryżem i marchewką, przez co nie dostarczają sobie wszystkich niezbędnych składników odżywczych. – Mleko tworzy się z krwi, a nie z zawartości żołądka – wyjaśnia Magdalena Castello-Rokicka. – Do mleka mogą się przedostać tylko malutkie fragmenty białek. U większości dzieci nie wywołują one alergii, wręcz przeciwnie, dzięki nim dziecko nabywa tolerancję na dany rodzaj pokarmu. Czasami zdarza się, że dziecko rzeczywiście ma alergię na jakiś produkt i wtedy mama musi stosować dietę eliminacyjną, ale tylko pod kontrolą lekarza – podkreśla.

Prawdą jest jednak, że w matczynym mleku da się wyczuć delikatny smak produktów, które zjadła kobieta (podobnie jak w wodach płodowych podczas ciąży). Badania naukowe dowiodły, że jeśli matka w czasie ciąży i karmienia piersią jadła dużo warzyw i owoców, to jej dziecko też będzie je chętnie jadło, bo poznało już ich smak. Jedzmy więc na zdrowie!

 

OWOCOWA OWSIANKA

Składniki: 300 g truskawek lub innych miękkich owoców, 50 g sera białego półtłustego, 1 łyżeczka śmietany 18 proc., 1 łyżeczka cukru pudru, 5 migdałów, 100 g płatków owsianych (zwykłych, bez konieczności gotowania)

Sposób przygotowania: Owoce umyć, przełożyć do miski, posypać cukrem pudrem i odczekać parę minut, aż puszczą sok. Następnie rozgnieść je widelcem, dodać rozkruszony ser biały, śmietanę, pokrojone migdały i płatki owsiane, dokładnie wymieszać i odstawić na pięć minut, by płatki zmiękły.

Idziemy nr 26 (664), 1 lipca 2018 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Absolwentka dziennikarstwa na Wydziale Teologicznym UKSW. Z "Idziemy" współpracuje od drugiego roku studiów. Prywatnie żona i matka, miłośniczka gotowania.

 
- Reklama -


Najwyżej oceniane artykuły

SALON DZIENNIKARSKI

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -