25 maja
czwartek
Grzegorza, Urbana, Magdaleny
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Siła ze śniadania

Ocena: 0
660

W całej Europie 8 listopada jest obchodzony Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania. W Polsce przy tej okazji zwraca się szczególną uwagę na rolę śniadania w diecie dziecka.

W tym celu powstał organizowany przez Partnerstwo dla Zdrowia program „Śniadanie daje moc”, od sześciu lat realizowany w klasach 0-3 szkół podstawowych. W ramach programu uczniowie mogą brać udział w Misjach Śniadaniowych – zajęciach opartych na specjalnie przygotowanych scenariuszach. Ich bohaterami są Tola i Maks – mali agenci, którzy uczą kosmicznego potwora Wszystkojada dwunastu zasad zdrowego żywienia opracowanych przez Instytut Matki i Dziecka.

Finał Misji odbywa się 8 listopada, kiedy organizowane są obchody Dnia „Śniadanie daje moc”. – W tym roku w święcie śniadaniowym brało udział ponad 7800 szkół w całej Polsce, czyli ok. 195 tys. uczniów. Z pomocą rodziców, dziadków i nauczycieli dzieci przygotowały w szkołach uroczyste śniadanie i zjadły je, a następnie brały udział w różnych grach, zabawach i występach artystycznych – opowiada Elżbieta Burza z biura prasowego programu. Zorganizowanie wspólnego śniadania jest proste: dzieci przynoszą ze sobą do szkoły pieczywo, składniki do robienia kanapek, pokrojone warzywa, owoce, bakalie, jogurty i napoje. W klasie rozkładają je na talerzach jako kolorowe wyspy (kanapkowa, warzywna, owocowa, deserowa), a później po kolei odwiedzają każdą wyspę, by skomponować swoje ulubione śniadanie.

Członkowie Partnerstwa dla Zdrowia podkreślają, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, który daje małym uczniom siłę i energię oraz pomaga skupić się na nauce. Równie ważne jest drugie śniadanie zabierane do szkoły. Nie zawsze muszą to być kanapki – zamiast nich warto czasem zapakować do pudełka sałatkę z kaszą, minitortille, makaron z warzywami czy dietetyczne ciasto. – Musimy pamiętać, by posiłki były urozmaicone. Ważne jest, żeby dzieci jadły produkty pełnoziarniste, warzywa oraz przetwory mleczne jak najlepszej jakości – zwraca uwagę Elżbieta Burza. – Jeśli dzieci nie lubią na przykład razowego chleba, można zrobić im kolorowe, zabawne kanapki, a na wierzchu ułożyć uśmiechnięte buźki z warzyw – wtedy zjedzą je z większym apetytem.

 

Domowa granola

Składniki: • 2 szkl. płatków owsianych • 1 duże jabłko • 2 łyżki posiekanych migdałów i orzechów • 2 łyżki posiekanych suszonych owoców • 1 łyżka nasion słonecznika • 1 łyżka wiórków kokosowych • 1 łyżka oleju • 3 łyżki miodu • ½ łyżeczki cynamonu

Sposób przygotowania: Płatki owsiane i bakalie wsypać do dużej miski. Jabłko obrać i zetrzeć na tarce, dodać do płatków. Wsypać cynamon, wlać olej i miód, dokładnie wymieszać. Rozsypać cienką warstwą na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Piec w temp. 160 st. z termoobiegiem ok. 40 minut, co jakiś czas mieszając. Podawać z mlekiem lub jogurtem i owocami. Granolę można przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku przez kilka tygodni.

Hanna Michniewicz
fot. arch. Programu „Śniadanie daje moc”
Idziemy nr 47 (581), 20 listopada 2016 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Absolwentka dziennikarstwa na Wydziale Teologicznym UKSW. Z "Idziemy" współpracuje od drugiego roku studiów. Prywatnie szczęśliwa żona, miłośniczka gotowania.



SALON DZIENNIKARSKI



Najwyżej oceniane artykuły