28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Więcej niż siedem

Ocena: 0
2629
Od dzieciństwa wiemy, że jest siedem świętych sakramentów. A misterium paschalne Chrystusa (męka, śmierć, zmartwychwstanie) jest źródłem i fundamentem niewidzialnej, Bożej łaski, która jest udzielana na różne sposoby w Kościele.
I przez Słowo Boże i sakramenty dociera do świata orędzie zbawcze Jezusa.

Katechizm wyjaśnia, że sakramenty są „sakramentami dla Kościoła” i „przez Kościół”: „dla”, ponieważ w nich działa Chrystus dla Kościoła, budując go, ukazując i udzielając ludziom komunii z Bogiem; „przez”, ponieważ Kościół jest środowiskiem sakramentów. Przez sakramenty Kościoła Jezus daje ludziom udział w „wielkich dziełach Bożych”.

Więcej, sam Kościół ma strukturę sakramentalną, tzn. jest znakiem życia Bożego i narzędziem działania Chrystusa. Zatem misja Kościoła, aby przybliżać ludziom zbawienie, jest sakramentem posłania Chrystusa. Warto wiedzieć, że teologia uczy, że ustanowiony przez Chrystusa Kościół jest sakramentem podstawowym, który „konkretnie się urzeczywistnia w życiu siedmioma sakramentami”.

W tym miejscu trzeba przypomnieć sobie z lekcji religii określenie Kościoła jako powszechnego sakramentu zba wienia. II Sobór Watykański (1962-1965) podaje, że „Kościół jest jakby sakramentem, czyli znakiem i narzędziem zjednoczenia ludzi z Bogiem oraz jedności całego rodzaju ludzkiego”. Oznacza to, że Kościół jest widzialnym znakiem ukrytej, przyszłej, nowej rzeczywistości. Mówiąc obrazowo, Kościół jest w ręku Chrystusa narzędziem zbawienia wszystkich. Jest rzeczywistością, przez którą Jezus odsłania i realizuje plan miłości Boga Ojca do ludzi. I dar zbawienia ujawnia się, ogarnia i przemienia ludzi właśnie w sakramentach Kościoła.

Mało tego! Teologia mówi nawet o Chrystusie jako Pra-Sakramencie, czyli o pierwszym i doskonałym uosobieniu łaski Bożej, bo „w Nim mieszka cała Pełnia” (Kol 2,9). Chodzi tu o człowieczeństwo Jezusa. W tym sensie jest ono sakramentem, że stało się widzialnym znakiem Jego, niewidzialnego Bóstwa. Jego ludzka natura jest widzialnym narzędziem – jakby nośnikiem – zbawienia, które ofiarowuje. To, co w Nim widzialne, „zaprasza w głąb”, tzn. prowadzi do niewidzialnego misterium Jego tożsamości i misji.

Syn będący od zawsze u Ojca i będący Bogiem przyjmuje ludzkie ciało. Stał się prawdziwym człowiekiem. Jezus, opisywany jako Słowo, przyjął nasz sposób istnienia. Stał się sakramentem Ojca, tzn. przez Niego niewidzialny Bóg przekroczył nieskończoną barierę pomiędzy sobą a światem. I przez Niego potwierdził miłość do ludzi i zrealizował plan zbawienia.

Ks. Jan Sawicki
Idziemy nr 39 (368), 23 września 2012 r




PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter