29 listopada
niedziela
Blazeja, Saturnina
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Zadania dla nowego ministra edukacji

Ocena: 0
149

Potrzeba wzmocnienia roli rodziców w edukacji i zapewnienie rzeczywistej wolności poglądów oraz badań naukowych na uniwersytetach - to główne zadania, jakie postawił prezydent RP Przemysławowo Czarnkowi - nowemu szefowi resortu edukacji i nauki - wręczajac mu ministerialną nominację.

Fot. PAP/Grzegorz Jakubowski

Przemysław Czarnek został w poniedziałek powołany przez Andrzeja Dudę na ministra edukacji i nauki. Wręczeniu ministerialnej teki towarzyszyło ważne przemówienie prezydenta RP, nakreślające najważniejsze obszary działań resortu.

Pana zadanie jest bardzo trudne, ponieważ dzisiaj w polskim systemie edukacji jest jeszcze bardzo wiele takich treści, co do których polskie rodziny mają ogromne wątpliwości, czy chciałyby, by w ten sposób edukowane były ich dzieci

- mówił Andrzej Duda przypominając, że obecnie w polskim parlamencie procedowana jest ustawa, która dotyczy wzmocnienia konstytucyjnego prawa rodziców do wychowywania swoich dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.

Wychowywanie to nie tylko dom. To w ogromnej części także treści przekazywane dzieciom w szkole. Jest moją wielką intencją, i mam nadzieję, że także pan minister będzie w swojej służbie zwracał na to uwagę, żeby rodzice mieli realny wpływ na to, jakie treści programowe i inne są przekazywane na terenie szkoły i w ramach programów nauczania. I by rodzice mieli prawo i instrumenty, by przed niepożądanymi treściami swoje dzieci bronić

- dodał prezydent RP.

Wiele miejca w swoim przemówieniu do nowego ministra edukacji i nauki Andrzej Duda poświęcił działalności polskich uczelni. Podkreślił m.in. że:

w Polsce jest wolność przekonań i wyznawanego światopoglądu, jednak ta wolność przekonań powinna działać we wszystkie strony.

W tym kontekście Andrzej Duda podniósł problem "trudności awansu naukowego i brutalnego atakowania na uczelniach osób, które "nie mają światopoglądu, który nazwalibyśmy dzisiaj politycznie poprawnym, czyli przede wszystkim liberalno-lewicowym".

Bardzo proszę, Panie ministrze, i bardzo mi na tym zależy, aby obok weryfikowania reformy, która została w ostatnich latach przeprowadzona, co do której głosy są różne, została przeprowadzona na polskich uczelniach rzeczywista, prawdziwa wolność badań naukowych. Musi zostać zachowana niezależność, samodzielność uczelni, ale autonomia nie może polegać na samowładztwie i na tym, że w ramach uczelni niszczeni są ludzie tylko dlatego, że nie mają poglądów, które są uważane przez niektóre osoby za powszechnie obowiązujące. Bo nie ma w Polsce poglądu powszechnie obowiązującego, nie mogącego podlegać naukowej dyskusji. Bo po to właśnie jest nauka, żeby różne poglądy ze sobą ścierać.

- mówił z naciskiem prezydent.

Trzeba stać na straży tego, by to starcie poglądów było zawsze starciem równouprawnionym. Wierzę, że Pan minister będzie na to zwracał uwagę. Proszę o to, i chcę zapewnić, że we wszystkich kwestiach dotyczących tych zagadnień jestem absolutnie otwarty i gotowy do konsultacji

- zakończył.

Przemówienie prezydenta wyznacza ministrowi edukacji i nauki te obszary, które są w szczególnym zainteresowaniu głowy państwa

- skomentował prezydenckie przemówienie nowy minister Czarnek dziekując premierowi za nominację na to stanowisko i prezydentowi za powołanie na nie. Zapewnił także, że głównym przedmiotem jego troski będzie wzmocnienie "bezpieczeństwa uczniów, bezpieczeństwa nauczycieli i bezpieczeństwa wszystkich osób pracujących w oświacie". Mówiąc o celach, które będą na bieżąco realizowane w resorcie, podkreślił wagę rozwoju polskiej nauki i edukacji, "wykorzystanie całego potencjału, który jest i który nie jest jeszcze do końca uwolniony w polskiej oświacie i polskim szkolnictwie wyższym".

Wcześniej Czarnek w innym wpisie na Twitterze oświadczył, że "absolutnym priorytetem od pierwszych godzin w ministerstwie jest organizacja pracy szkół i uczelni w dobie walki z koronawirusem".

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

NIEDZIELNY NIEZBĘDNIK DUCHOWY - 29 listopada

Niedziela, I Tydzień Adwentu
Czuwajcie więc, bo nie wiecie, kiedy pan domu przyjdzie.
+ czytania liturgiczne (rok B, I): Iz 63,16b-17.19b;64,2b-7; Ps 80,2ac i 3b.15-16.18-19; 1 Kor 1,3-9; Mk 13,33-37
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)
+ Czuwajcie! - komentarz tygodnika Idziemy



Najczęściej czytane artykuły

E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Najwyżej oceniane artykuły

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter