29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Ostatnia szansa, by wygrać

Ocena: 0
3124

– Poprawa jakości powietrza nie będzie możliwa bez ścisłego współdziałania rządu i samorządów – mówi Piotr Woźny, pełnomocnik rządu ds. smogu

fot. arch. MPT

Z Piotrem Woźnym, wiceministrem przedsiębiorczości i technologii oraz pełnomocnikiem rządu ds. smogu, rozmawia Emilia Jakubowska

 

Chyba naprawdę jest źle, skoro mamy nawet pełnomocnika rządu ds. smogu! Rząd zaprezentował też program termomodernizacji „Smog stop”. Jakie są jego założenia?

Chcemy wyeliminować szkodliwe substancje, które przedostają się do atmosfery z naszych pieców domowych. Aby jednak tego dokonać, musimy rozwiązać problem ubóstwa energetycznego Polaków. Zdajemy sobie bowiem sprawę, że największą trudność w przestrzeganiu przepisów będą mieli ludzie niezamożni, dla których wydatki na zakup energii stanowią znaczną część domowego budżetu. Pilotażowy program termomodernizacji budynków „Smog stop” obejmie 22 z 33 polskich miast, które znalazły się na przygotowanej przez Światową Organizację Zdrowia liście 50 miast najbardziej dotkniętych smogiem. Przeprowadzimy ocieplenie ok. 15-16 tys. domów, w których mieszka 770 tys. Polaków. Inwestycje ruszą w sierpniu. Od sześciu miesięcy współpracujemy już z gminą Skawina. W ciągu trzech lat termomodernizacja ma tam objąć ok. 15 proc. domów jednorodzinnych. W efekcie całego pilotażu chcemy ustalić, którzy mieszkańcy naszego kraju potrzebują pełnej pomocy, żeby ocieplić swoje budynki, a dla kogo pomocą w wymianie pieców i termomodernizacji domów będą preferencyjne kredyty i pożyczki.

Z problemem planujemy rozprawić się w ciągu dziewięciu lat.

Aby poprawić efektywność energetyczną Polski, pracujemy nad przepisami, które będą określały normy jakościowe paliw dopuszczanych do użycia podczas ogrzewania. Na najbliższych posiedzeniach Rady Ministrów zostanie przyjęty i skierowany do Sejmu projekt ustawy o normach jakości paliw stałych. Wprowadzenie norm i świadectw jakości paliw powinno wyeliminować z rynku węgiel najniższej jakości.

 

Werdykt Komisji Europejskiej, zgodnie z którym Polska złamała prawo UE, dopuszczając do nadmiernych przekroczeń stężeń pyłu PM10 zawieszonego w powietrzu, to chyba ostatni dzwonek na podjęcie skoordynowanych działań?

Opinia KE to wyrok na Polskę – w zawieszeniu. Dostaliśmy ostatnią szansę, aby coś poprawić w tej materii. Jeśli jej nie wykorzystamy, będziemy płacili ogromne kary. Jakość powietrza, którym dziś oddychają Polacy, to efekt wieloletnich zaniedbań – w dużej mierze poprzedniego rządu, bo opinia dotyczy lat 2007-2015. Najwyższa Izba Kontroli już w 2000 r. wskazywała, że niezbędne jest ustalenie norm jakościowych dla paliw stałych oraz dla kotłów grzewczych. Mimo że pewne działania zostały już podjęte (regulacje dotyczące kotłów obowiązują od października ub.r.), skumulowane opóźnienia dotykają nas dzisiaj z całą mocą. Mamy wprawdzie w Polsce wiele programów antysmogowych, które realizowane są przez instytucje państwowe i samorządowe, jednak są one rozproszone. Chcemy sprawić, aby środki publiczne, które idą na poprawę jakości powietrza, były wydawane według jednego formatu. Poprawa jakości powietrza w Polsce nie będzie zatem możliwa bez ścisłego współdziałania rządu i samorządów, które mają możliwości lokalnego oddziaływania na mieszkańców. Konieczna jest także współpraca między poszczególnymi resortami. Ani rząd, ani samorząd samodzielnie nie rozwiążą problemu zanieczyszczonego powietrza.

 

Czy środki na te cele są zagwarantowane?

Głównym źródłem finansowania programów antysmogowych może być Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, którego środki szacujemy na ok. 15,5 mld zł. Koszt pilotażowego programu termomodernizacji w 22 gminach to ok. 750 mln zł. Pieniądze na ten cel zostały już zabezpieczone. Będziemy się też starali o wsparcie UE z perspektywy budżetowej na lata 2021-2027. Z problemem zanieczyszczonego powietrza planujemy rozprawić się w ciągu dziewięciu lat, do końca trzeciej kadencji rządów PiS.

 

Aby poprawić jakość powietrza, nie wystarczy wymienić stare piece, ale trzeba też ograniczyć emisję spalin z silników samochodowych. Jest pomysł, jak tego dokonać?

Ogromnym problemem jest to, że system prowadzenia badań technicznych pojazdów jest u nas bardzo nieefektywny. Z raportu NIK z 2014 r. wynika bowiem, że w Polsce nie przechodzi ich tylko 2 proc. pojazdów. Dla porównania w Niemczech, gdzie niewątpliwie jeżdżą nowsze samochody, 26 proc. pojazdów nie przechodzi cyklicznych badań. Przygotujemy przepisy, które doprowadzą do wyeliminowania fatalnego dla zdrowia Polaków procederu usuwania filtrów cząstek stałych z silników Diesla.

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter