- Ubój rytualny to najbardziej humanitarna forma uboju. Takie są opinie ekspertów na ten temat – powiedział rabin Michael Schudrich, naczelny rabin Polski, komentując tzw. „piątkę dla zwierząt” - projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt, który złożony został w Sejmie przez PiS. Zdaniem rabina przewidziana w projekcie eliminacja komercyjnego eksportu mięsa uzyskiwanego w wyniku uboju rytualnego, nie ma wystarczającego uzasadnienia.
Fot. episkopat.plIdea żydowskiego uboju religijnego wiąże się z dużą wrażliwością na ból zwierząt. Prawo religijne związany z ubojem prowadzi właśnie do tego, by ten ból ominąć
– podkreśla rabin Michael Schudrich w rozmowie z Katolicką Agencją Informacyjną.
Jeśli ktoś mówi inaczej, ma po prostu niewłaściwe informacje
– dodaje.
Jak zaznacza ubój niereligijny również powoduje ból zwierzęcia i to często znacznie większy. Związany jest on z licznymi przypadkami, w których zastosowane ogłuszenie zwierzęcia nie zadziała właściwie.
W takich sytuacjach, a jest to ok. 15 – 20 proc. przypadków, zwierzę przeżywa straszny ból
– mówi rabin Schudrich.
Jak podkreśla, dopuszczalność uboju rytualnego nie jest tylko kwestią wolności religijnej, gdyż badania potwierdzają, że ta forma uboju jest formą najbardziej humanitarną.
W związku z tym rabin Schudrich wyraża wątpliwość co do zasadności ograniczeń proponowanych w projekcie nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt.
Nie rozumiem sensu tych rozwiązań. Albo powinien być całkowity zakaz eksportu mięsa, niezależnie od sposobu uboju, albo obie formy pozyskiwania go powinny być dozwolone i dopuszczone do eksportu
– stwierdza.
Projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt, tzw. „piątka dla zwierząt” złożony został w Sejmie przez PiS 11 września. W uzasadnieniu projektu wyjaśniono, że zakaz uboju rytualnego ma wyeliminować komercyjny eksport mięsa zabijanych w ten sposób zwierząt.
+++++++++
Założenia "piątki dla zwierząt".
1. Humanitarne traktowanie - zakaz uboju bez ogłuszania zwierząt (tzw. uboju rytualnego) za wyjątkiem uboju na potrzeby członków polskich gmin i związków wyznaniowych.
2. Kontrola społeczna ochrony zwierząt - zwiększenie kompetencji organizacji społecznych (w tym możliwość asysty policji) przy odbieraniu źle traktowanych zwierząt
3. Precyzyjne prawo. Większa ochrona - określenie definicji kojca w polskim prawie, możliwość nakładania mandatów przez Inspekcję Weterynaryjną oraz regulacje zapobiegające trzymaniu zwierząt w złych warunkach
4. Bezpieczne schroniska - częstsze kontrole w schroniskach, tylko jednostki gminne oraz organizacje pożytku publicznego chroniące zwierzęta mają prawo prowadzenia schronisk, wymóg niekaralnosci i nieposzlakowanej opinii osób prowadzących schroniska i ich pracowników.
5. Koniec z łańcuchami - zakaz trzymania zwierząt na krótkiej uwięzi oraz ograniczenie stosowania kolczatek