Media katolickie mają ogromne zaufanie ludzi. To jest nasz skarb i na tym można dalej budować. - mówi ks. Paweł Rytel-Andrianik, kierownik Sekcji Polskiej Radia Watykańskiego i portalu VaticanNews, w rozmowie z Dorotą Glicą
Obejmuje Ksiądz funkcję kierownika Sekcji Polskiej Radia Watykańskiego i portalu VaticanNews. Jakie wyzwania przed Księdzem stoją?
Media watykańskie docierają do wielu milionów odbiorców na całym świecie. Informacje wychodzą stąd w 51 językach. W ostatnich latach, zgodnie z decyzjami papieża Franciszka, kierunki komunikacji obrały nowe drogi, dostosowane do współczesnych potrzeb i trendów medialnych. Moim zadaniem będzie kontynuacja tych ścieżek oraz budowanie nowych możliwości z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Jak zamierza Ksiądz wykorzystać na nowym stanowisku dotychczasowe doświadczenie, m.in. pracę rzecznika Konferencji Episkopatu Polski?
Jako rzecznik episkopatu zdobyłem ogromne i cenne doświadczenie. Będę mógł je wykorzystać dla dobra Kościoła powszechnego, podejmując służbę w mediach Watykanu. Pozostanę zawsze wdzięczny Księżom Biskupom za ich zaufanie, gdy powierzyli mi funkcję rzecznika KEP w 2015 r., a następnie odpowiedzialność na komunikację zagraniczną episkopatu.
Czy nominacja oznacza rezygnację z dotychczasowych zajęć na KUL (wicedyrektor Centrum Relacji Katolicko-Żydowskich im. Abrahama J. Heschela), sekretariacie KEP i przeprowadzkę do Rzymu?
Podejmując pracę w Dykasterii ds. Komunikacji jako kierownik Sekcji Polskiej Radia Watykańskiego i VaticanNews, jednocześnie kończę pracę w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski. Nowy kontekst natomiast zyskuje moje zaangażowanie na rzecz relacji katolicko-żydowskich w ramach Centrum Heschela Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Rzym, jego środowisko uniwersyteckie i działające tu organizacje tworzą nowe szanse dla Centrum Heschela i pracy naukowej w obszarze relacji katolicko-żydowskich.
Obejmowaną przez Księdza funkcję dotychczas pełnili zazwyczaj jezuici, jak się Ksiądz czuje, przyjmując ją?
Pan Jezus w ewangelii według św. Jana mówi o tych, którzy wchodzą w trud swych poprzedników. W takiej sytuacji i ja się znalazłem. Ojcowie jezuici pracowali z wielkim oddaniem w mediach Watykanu i należy im się ogromna wdzięczność. Będę kontynuował tę pracę, o co prosiła mnie Stolica Apostolska, po tym jak mój poprzednik o. Krzysztof Ołdakowski SJ został mianowany proboszczem w Łodzi.
Czy nowa działalność oznacza współpracę tylko z polskimi mediami, przekaz dla polskojęzycznego odbiorcy, czy też rozszerzenie informacji o działalności polskiego Kościoła za granicą?
Radio Watykańskie – VaticanNews ma zadanie zapisane m.in. na profilu na Twitterze: „Głos Papieża i Kościoła w dialogu ze światem”. W to motto wpisuje się zarówno kontakt z polskimi mediami, jak i przekazywanie innym sekcjom językowym Radia Watykańskiego – VaticanNews informacji na tematy związane z Kościołem w Polsce. Podobnie sekcja polska korzysta z informacji przekazywanych przez inne sekcje językowe. W ten sposób ludzie mogą być poinformowani o tym, czym żyją wierni w Kościele powszechnym.
Media katolickie wciąż są mniej popularne od świeckich. Czy w ogóle mają szansę wygrać tę konkurencję?
Media katolickie mają ogromne zaufanie ludzi. Trzeba przyznać, że często jest ono większe niż do innych mediów. To jest nasz skarb i na tym można dalej budować. Oczywiście, wiele zależy od naszego profesjonalizmu i zdolności docierania do jak największego grona osób. Święty Jan Paweł II już ponad 20 lat temu zachęcał do wypłynięcia na głębię cyberprzestrzeni.
Mówi się, że istnieją dwa Kościoły: „medialny” i „realny”. Dlaczego Kościół ma tak zły wizerunek?
Odpowiedź na to pytanie jest złożona i trudno odpowiedzieć w kilku zdaniach. Niemniej jednak trzeba zaznaczyć, że Kościół to ludzie. Jeśli wizerunek Kościoła w mediach nie jest prawdziwy, możemy zastanowić się na początku, co każdy z nas zrobił, aby ten wizerunek był bliższy prawdzie. Każdy lub prawie każdy z nas ma przecież do dyspozycji media społecznościowe. Są też inne sposoby przekazywania informacji. Ważne, aby – jak mówi papież Franciszek – wstać z kanapy, także w tym względzie.
Na rynku medialnym dominują dziś internet i media społecznościowe. Liczy się czas, a ja mam wrażenie, że Kościół wciąż pozostał pod tym względem w innej epoce. Czy kierowane przez Księdza media będą się starały to zmienić?
Media watykańskie obecne są m.in. na Facebooku, Twitterze, Instagramie i YouTubie. Funkcjonuje portal www.vaticannews.va/pl. Można też zapisać się na tej stronie na codzienny newsletter, aby być na bieżąco z działalnością i nauczaniem Ojca Świętego Franciszka. Wiele się jednak zmieniło w ostatnich latach. Zachęcam, aby korzystać z mediów Watykanu, a już teraz znajdziemy tam bardzo wiele materiałów dla naszej informacji oraz formacji.