19 marca
wtorek
Józefa, Bogdana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Radio to ludzie

Ocena: 0
1402

Radia Warszawa 106,2 FM słucha trzydzieści tysięcy osób dziennie, tygodniowo około dwustu tysięcy. W ramach wakacyjnego cyklu prezentujemy jak funkcjonuje i kim są tworzący je ludzie.

fot. P. Lubryczyński

Studio Radia Warszawa 


KSIĄDZ I REDAKTOR

Ks. dr Mariusz Wedziuk, dyrektor Radia Warszawa przyznaje, że nie jest prosto pogodzić służbę medialną z obowiązkami kapłańskimi. – Jestem rezydentem w parafii pod wezwaniem św. Hieronima w Starej Miłośnie. Praca w radiu jest jak duszpasterstwo specjalistyczne. Dyrektorem się bywa, a księdzem się jest. Bycie duszpasterzem pomaga mi w kierowaniu radiem, ponieważ łączę wiedzę dziennikarską i teologiczną z realnym kontaktem z ludźmi, z parafianami, znam ich sprawy i problemy. Nie jestem dziennikarzem, który siedzi tylko przy biurku w redakcji – wyjaśnia.

Ksiądz dyrektor ukończył doktoranckie studia dziennikarskie na UKSW oraz studium fotograficzne w Zespole Szkół Fototechnicznych w Warszawie. Na obronę pracy dyplomowej przygotował dwadzieścia fotogramów koni arabskich. Zajmowanie się fotografią jest dla ks. Mariusza przyjemnością i formą odpoczynku. – W fotografii ważna jest sztuka obserwacji ludzi, świata zewnętrznego, przyrody. Pochodzę z południowego Podlasia i lubię fotografować tamtejszą przyrodę – dzieli się swoją życiową pasją.

Ks. Wedziuk przed wstąpieniem do seminarium duchownego pracował w dwóch gazetach ogólnopolskich, jako fotograf i fotolaborant. Współpracował z „Rzeczpospolitą” i pracował na etacie w „Gazecie Wyborczej”. – Pracowałem w „Gazecie” pod koniec lat 90-tych. Wówczas był to dziennik o innym charakterze niż dzisiaj – wspomina. Doświadczenie wyniesione z dużych mediów ogólnopolskich, warsztat, który zdobyłem przydaje się w pracy radiowej – mówi.

Jest przewodniczącym Forum Niezależnych Rozgłośni Katolickich w Polsce, które zrzesza dwadzieścia dwie stacje diecezjalne i zakonne. – Wymieniamy się informacjami i audycjami, a także reklamami. Mamy program komputerowy, poprzez który przekazujemy informacje do innych rozgłośni. W sumie zasięg wszystkich stacji, zrzeszonych w Forum pokrywa ok. 75 procent powierzchni Polski. Jako Radio Warszawa przekazujemy około dziesięciu audycji tygodniowo do wielu rozgłośni. Wyróżniamy się na tle innych radiostacji katolickich tym, że nadajemy ze stolicy, gdzie znajduje się większość urzędów państwowych, siedziba Episkopatu Polski, liczne wyższe uczelnie. Dzięki temu mamy łatwiejszy dostęp do różnych gości i ekspertów dużego formatu – objaśnia.

 


W CZASIE PANDEMII

Rozgłośnia w czasie pandemii poradziła sobie bardzo dobrze, organizując pracę w trybie zdalnym już w pierwszym tygodniu. Powstał pomysł na kilka nowych audycji m.in. Domowego Centrum Zarządzania, w którym dziennikarze codziennie rozmawiali ze słuchaczami, jak zmienia się ich życie od pojawienia się koronawirusa w Polsce. – W większości, jako pracownicy, byliśmy oddelegowani do pracy zdalnej. Co nie wpłynęło negatywnie na jakość radia. Został zakupiony sprzęt specjalistyczny, aby podnieść jakość rozmów i nagrań, które były prowadzone przez telefon, a nie w studiu – mówi Anna Musiałowicz, specjalista ds. promocji.

Podstawowe środki na utrzymanie radia pochodzą z diecezji warszawsko-praskiej. Jednak, aby móc realizować w pełni swoje zadania stacja stara się o dofinansowania zewnętrzne z różnych instytucji. – Mamy koncesję komercyjną na nadawanie reklam. Zgłaszają się do nas podmioty gospodarcze, które zakupują czas antenowy. Jest także duża grupa darczyńców, która wspiera nas regularnie. Do końca czerwca trwała zbiórka na modernizację naszego newsroomu – opowiada Anna Niebielska, specjalista ds. marketingu.

 


PROMOCJA RADIA

Radio reklamuje się poprzez współpracę z różnymi partnerami. – Promujemy się poprzez kontakt: z wydawnictwami, instytucjami, organizacjami pozarządowymi. Udzielamy patronatów, udostępniamy nasz logotyp – zaznacza Anna Musiałowicz.

Dla Radia Warszawa ważny jest osobisty kontakt ze słuchaczami. – Organizujemy koncerty opłatkowe w podziemiach katedry warszawsko-praskiej, na ostatnim spotkaniu było ponad dwieście osób. Szczególnym momentem spotkania jest Msza Święta za słuchaczy i darczyńców radia. Słuchacz może zobaczyć, w trakcie spotkań, swoich ulubionych redaktorów antenowych i porozmawiać z nimi – opisuje Anna Niebielska.

Anna Musiałowicz charakteryzuje specyfikę pracy w radiu. – Brak bezpośredniego kontaktu ze słuchaczami wymaga od dziennikarzy bardzo sprawnego posługiwania się językiem polskim, ciekawego sposobu mówienia, dużej wyobraźni – mówi.

– W naszym radiu są dziennikarze informacyjni, publicyści, specjalizujący się w audycjach ewangelizacyjnych, edukacyjnych, formacyjnych, lokalnych. Zespół radia to ponad 50 osób. Na stałe pracuje około dwudziestu. Słuchacze wiążą się emocjonalnie z konkretnymi głosami antenowymi. Ze względu na osobowość i talent danego dziennikarza czekają na ulubione audycje – opowiada ks. dyrektor Mariusz Wedziuk.

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 marca

Wtorek - V Tydzień Wielkiego Postu
Szczęśliwi, którzy mieszkają w domu Twoim, Panie,
nieustannie wielbiąc Ciebie.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): Mt 1,16.18-21.24a
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

Nowenna do św. Rafki

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter