28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Media publiczne, nie partyjne - ekspert o zmianach

Ocena: 0
1792

– Sądzę, że reforma mediów publicznych zaczęła iść w dobrym kierunku, podchodzę do niej z nadzieją – mówi KAI Andrzej Drzycimski, historyk, dziennikarz, członek Rady ds. Środków Komunikacji Społecznej Konferencji Episkopatu Polski.

2016-01-08 22:09
mp / Gdańsk (KAI), mz
fot. PAP/Tomasz Gzell

Ostrzega jednak przez upartyjnieniem mediów i ograniczeniem niezależności dziennikarskiej.

Były rzecznik uważa, że "media nie mogą być partyjne, a jeśli będą partyjne, nie będą to media publiczne". I to – jego zdaniem – zadecyduje, czy teraz media publiczne zostaną uznane przez społeczeństwo za własne.

Ekspert wyjaśnia, że nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji jest pierwszym etapem odbudowy mediów publicznych w Polsce. Jest ona "personalnym zalążkiem przyszłej ustawy, która tworzyć będzie media narodowe".

– Istota sprawy polega na tym, aby w Polsce odrodzić autentyczne, rzetelne dziennikarstwo. Decyzja o kształcie przekazu musi należeć do dziennikarzy, a nie do polityków – wyjaśnia.

Konstatuje, że w ostatnich latach bywało tak, że był to przekaz w jedną stronę, przekaz hierarchiczny od władzy do publiczności. – Okazało się – zauważa – ze społeczeństwo nie za bardzo chce iść w tym kierunku i komu innemu oddało władzę. Dlatego niezbędny jest inny kształt mediów publicznych.

Podkreśla, że "bardzo dobrym posunięciem jest zapowiedź innego finansowania mediów publicznych, głownie z abonamentu, a nie z reklam, jak było dotąd". Wyjaśnia, że dotąd zysk był tym kryterium, który decydował o programie mediów publicznych.

Najważniejszym zadaniem mediów publicznych jest – zdaniem historyka – kształtowanie tożsamości danego społeczeństwa. – Jeśli nie wypracujemy naszej własnej tożsamości, świadomości naszych wartości i nie będziemy potrafili ich obronić, to za chwilę nie będzie miejsca dla Polski na mapie Europy jako samodzielnego bytu politycznego – ostrzega.

Jest jednak pozytywne zjawisko, które dostrzega Drzycimski. Jest nim bunt młodego pokolenia, co pokazała choćby liczba młodych głosujących na PiS. – To PiS wydobył tych młodych ludzi na rzecz pozytywnej zmiany, jaka winna w Polsce nastąpić – dodał.

Ekspert wskazał, "obowiązkiem naszego pokolenia jest pozostawić most, po którym może przejść młode pokolenie. Tymczasem tego mostu nie ma, jest tylko jakaś rwąca rzeka, z nieustannymi kryzysami, językiem walki i waleniem się po łbach". – Dziś w mediach publicznych wszystko jest przedstawiane na zasadzie starcia, nie istnieje kryterium budowania dobra wspólnego.

W wypowiedzi dla KAI Drzycimski przypomniał trzy podstawowe zasady, jakimi wedle kard. Ratzingera powinny kierować się media. Sformułował je w książce: "Służyć prawdzie". Po pierwsze, każda informacja jest wyborem, a każdy wybór winien być poddawany ocenie. Wybór powinien być oparty na uznanych wartościach. Media muszą pomóc człowiekowi w dokonywaniu wyborów.

Po drugie – zdaniem kard. Ratzingera – sama informacja nie wystarcza, a wiele sprzecznych informacji może zaciemniać obraz rzeczywistości. Potrzebne jest więc ukazywanie całości sprawy, bowiem nie fakty mówią same za siebie, tylko przesłanie, które z nich wynika.

Po trzecie, prawdziwa informacja potrzebuje dyskrecji i dystansu do wydarzeń.

Zasady te – podkreślił Drzycimski – winny być stosowane w mediach, a szczególnie w mediach publicznych, które mają za zadanie służyć społeczeństwu. Ich zadaniem jest przecież edukacja, kształtowanie patriotyzmu, budowanie kultury narodowej i przekaz wartości.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 28 marca

Wielki Czwartek
Daję wam przykazanie nowe,
abyście się wzajemnie miłowali,
tak jak Ja was umiłowałem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 13, 1-15
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter