28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Kto jest u nas czwartą włądzą?

Ocena: 0
3823

– Efektem naszego raportu będzie wniosek o utworzenie Krajowego Rejestru Mediów, by ich własność objąć stałym monitoringiem – mówi Jolanta Hajdasz, dyrektor CMWP. – Dziś nie ma jednego podmiotu, który całościowo i systematycznie monitorowałby własność mediów, wykazując miejsce zarejestrowania firmy i odprowadzania przez nią podatków. Trudno powiedzieć, kto jakim sektorem rynku medialnego zawiaduje.

Posłanka Barbara Bubula (PiS), medioznawca, twierdzi, że brakuje pogłębionych badań i dyskusji dotyczących nie tyle ilości czy własności mediów, ile ich oddziaływania na opinię publiczną. – Na nasze deklaracje polityczne, sposób głosowania, grupy nacisku – mówi. – Brakuje też analizy wszystkich elementów „medialnego łańcucha pokarmowego” i ich wpływu na siebie. Fuzja Discovery, mającego płatny Eurosport, z TVN, które zyskało prawo do redystrybucji treści tego kanału sportowego w systemie otwartym, spowodowała zepchnięcie do narożnika kanału publicznego, który stracił przewagę na rzecz nadawcy zagranicznego.

– Szkody powstałe przez 27 lat nierównego dostępu do rynku medialnego różnych światopoglądowo środowisk są nie do nadrobienia w dwa lata – ocenia Barbara Bubula. – Jako społeczeństwo mamy niskie kompetencje medialne. Jesteśmy słabo poinformowani, mało czytamy, zarówno dzienników, jak i pogłębionej prasy. Społeczeństwo jest czytelniczo stabloidyzowane.

A jeśli nie ma odbiorcy chcącego korzystać z dobrych mediów, to nie ma komu kupować gazet i płacić abonamentu. Do tego jeśli mamy właścicieli mediów uzależniających treści w nich prezentowane od zapotrzebowania podmiotu własności, prawda ma często problem z przebiciem się do społeczeństwa.

– Nie wypracowaliśmy mechanizmu silnych i odpowiednio finansowanych mediów publicznych oraz dobrych ekspertów urzędu antymonopolowego i instytucji czuwających nad rzetelnością mediów i równym dostępem do nich – przyznaje posłanka.


Z kim pod rękę?

Stabloidyzowania społeczeństwa ignorować nie należy. – Prasa niemiecka wydaje w Polsce ok. 400 mln egzemplarzy tabloidów, 33 mln miesięcznie – mówi dr Teresa Bochwic, członek KRRiT. – To te gazety mają kształtować wizerunek, samopoczucie kobiet i modę: co jest obciachowe, a co nowoczesne.

Polacy kupują najwięcej leków w Europie. To dlatego, że czytają o nich w tych pismach. – Znaczna część tabloidów to porady medyczne, kosmetyczne, związane z komfortem psychicznym. Przedstawiane są właśnie jako porady, a nie reklamy – wyjaśnia Teresa Bochwic. – „Bravo” przygotowało całe pokolenia młodzieży do różnych rzeczy, ale najmniej do życia w kraju demokratycznym, suwerennym i praworządnym. To bezpośrednio wynika z własności tytułu.

Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich kilkanaście lat temu postulowało utworzenie w Polsce rynku medialnego takiego jak na Zachodzie. – Dopóki jesteśmy zdominowani przez media zagraniczne, dopóty mamy prawo czuć się skolonizowani – mówi Wojciech Reszczyński. – W Wielkiej Brytanii nie ma niemieckich wydawców. Tego samego chcemy u nas.

Nie przekonują go obawy o znacjonalizowanie i odebranie własności. – Kapitał musi iść w parze z interesem państwa – mówi. – Chcemy, by eter był traktowany jak wspólne dobro.

– Rada Europy sama wzywa do tworzenia przepisów dekoncentracyjnych, w trosce o pluralizm i nawet za cenę odejścia od zasady wolnego i wspólnego rynku – zauważa Witold Kołodziejski, szef KRRiT. – Na razie, wskutek ustawy medialnej stworzonej zaraz po wyjściu z PRL, w centrum znajduje się wolność gospodarcza, i to ona przesądza w procesach sądowych.

Sądy okręgowe prowadzą rejestry tytułów na podstawie prawa prasowego z roku 1984 (sic!). Znajdziemy w nich adres redaktora naczelnego, ale informacji o kapitale – już nie. Czy możemy sobie pozwolić na to, by w momencie zagrożenia naszego państwa informowali nas o tym – lub nie informowali wcale – Niemcy, Francuzi czy Amerykanie?
 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Absolwentka polonistyki i dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, mężatka, matka dwóch córek. W "Idziemy" opublikowała kilkaset reportaży i wywiadów.

- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 28 marca

Wielki Czwartek
Daję wam przykazanie nowe,
abyście się wzajemnie miłowali,
tak jak Ja was umiłowałem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 13, 1-15
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter