3 marca
środa
Maryny, Kunegundy, Tycjana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Jak media dziś opisują Kościół?

Ocena: 3
297

„Kościoła nie można zredukować wyłącznie do instytucji o charakterze doczesnym. Tymczasem współczesne media opisują Kościół językiem marketingu politycznego" – zauważa ks. dr Rafał Pastwa z Instytutu Dziennikarstwa i Zarządzania KUL. Jak podkreśla, to tylko jedna strona medalu. Bo z drugiej sam Kościół dostosował się w wielu obszarach do mentalności i logiki mediów.

Fot. BP KEP, episkopat.pl

Jak podkreśla ks. dr Pastwa, pandemia koronawirusa pokazała, że wielu katolików poszukuje pogłębionej intelektualnie „oferty duchowej”, a nie wyłącznie komunikatów czy krytyki tych osób, które nie utożsamiają się z chrześcijaństwem lub mają inny pomysł na życie. Nie brakuje niestety również przykładów, kiedy język przekazu nie tylko nie jest zrozumiały dla odbiorcy ukształtowanego przez przekaz współczesnych mediów, ale nawet staje się podstawą memów.

W opinii ks. dr. Pastwy Kościołowi potrzebna jest więc odważna współpraca ze specjalistami z zakresu komunikowania, zwłaszcza komunikowania religijnego.

Ks. dr Pastwa zauważa, że polityzacja mediów, jaką możemy obserwować od dłuższego czasu, niesie ze sobą również konsekwencje dla Kościoła. Polityczny charakter jest bowiem coraz częściej przypisywany działaniom i instytucjom obecnym w sferze publicznej. Ten sposób patrzenia na świat jest również obecny w sposobie, w jaki media mówią o Kościele.

Współczesne środki przekazu opisują Kościół i jego pasterzy językiem marketingu politycznego. Tymczasem Kościoła nie można zredukować wyłącznie do instytucji o charakterze doczesnym.

Zdaniem ks. dr. Pastwy punkt wyjścia w spojrzeniu na Kościół powinny stanowić jego natura i charakter. Działalność pasterzy Kościoła na czele z papieżem nie może być analizowana jedynie na poziomie marketingu politycznego. U jej korzeni leży bowiem przesłanie Ewangelii, a celem jest nie zdobycie szerokiego poparcia, ale zbawienie człowieka. Wymiar doczesny, ludzki i ten nadprzyrodzony w Kościele stanowią nierozerwalną perspektywę aktywności jego pasterzy i członków.

Kościół dziś staje wobec zjawiska narastającej apateizacji. To postawa obojętności wobec Boga i religii.

Coraz większego znaczenia nabiera więc kwestia komunikowania religijnego rozumianego szerzej niż tylko przekaz treści religijnych za pośrednictwem mediów. Komunikacja religijna zakłada nie tylko osiągnięcie określonych celów w perspektywie doczesnej, ale ma również przyczynić się do zbawienia

– wyjaśnia ks. dr Pastwa. Jak podkreśla, jej znaczenie stało się szczególne widoczne w dobie pandemii koronawirusa, kiedy to media stały się dla Kościoła katolickiego w Polsce, choć nie tylko, ważną platformą kontaktu i dotarcia do wiernych i opinii publicznej.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 3 marca

Środa, II Tydzień Wielkiego Postu
+ Dzień Powszedni
Syn Człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono,
lecz aby służyć

+ Czytania liturgiczne (rok B, I): Mt 6,7-15
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

+ Wielkopostne kościoły stacyjne (diec. warszawskie): par. św. Jakuba Apostoła (ul. Grójecka 38, AW)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko Nas (bieżące informacje)
+ Beatyfikacja kard. Stefana Wyszyńskiego
+ Transmisje Mszy świętych w TV, internecie i radiu
+ Wyślij intencję modlitewną do sióstr karmelitanek bosych na czas epidemii
+ Informacje o odpustach



E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter