18 kwietnia
czwartek
Boguslawy, Apoloniusza
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Austria: Kathpress istnieje już 70 lat

Ocena: 0
975

Austriacka katolicka agencja informacyjna Kathpress obchodzi 70-lecie. Agencja przekazuje codziennie wiadomości o życiu Kościoła w kraju i na świecie instytucjom kościelnym, państwowym i społecznym oraz odbiorcom prywatnym.

W czasie uroczystości rocznicowej 31 stycznia głównymi mówcami będą: ks. Federico Lombardi SJ – były wieloletni dyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej za pontyfikatu Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka oraz metropolita wiedeński kard. Christoph Schönborn, który od 2005 jest „biskupem mediów” i przewodniczącym Rady Kathpressu.

Pierwszy serwis agencji ukazał się 18 listopada 1946 r. pod „próbnym” tytułem „Katolicka Centrala Prasowa”. Swą obecną nazwę agencja przyjęła 9 lutego 1947 r. W 1951 r. Austriacka Konferencja Biskupów poleciła, aby twórca agencji prasowej o zasięgu dotychczas lokalnym, prałat Jakob Fried z archidiecezji wiedeńskiej, nadał jej zasięg ogólnokrajowy. Jednocześnie episkopat został wydawcą Kathpressu, który od tego czasu – obok swego podstawowego zadania agencji informacyjnej – jest również biurem prasowym konferencji.

W 1962 roku, na krótko przed otwarciem II Soboru Watykańskiego, Kathpress, wspólnie z agencjami katolickimi z Niemiec, Belgii, Holandii i Szwajcarii, utworzył wspólne biuro korespondentów w Rzymie – „Centrum Informationis Catholicum” (CIC). Stało się ono jednocześnie podstawą do trwającej do dziś współpracy katolickich agencji niemieckojęzycznych: KNA (Niemcy), KIPA ze Szwajcarii i Kathpressu. Obok centrali w Wiedniu i CIC w Rzymie agencja ma także swoich stałych korespondentów, m.in. w Czechach, Słowacji, na Węgrzech, w Słowenii, Chorwacji oraz Bośni i Hercegowinie.

W 1997 roku episkopat austriacki określił nowe ramy prawne dla Kathpressu, tworząc Instytut „Katolicka Agencja Prasowa” i nowy statut dla redakcji.

Kathpress jest obecnie czołowym medium na rynku kościelnych środków przekazu w Austrii. Od ponad 70 lat przekazuje codziennie wiadomości o życiu Kościoła w kraju i na świecie instytucjom kościelnym, państwowym i społecznym oraz odbiorcom prywatnym. Informuje nie tylko o Kościele katolickim, ale też o innych Kościołach i wspólnotach chrześcijańskich, religiach oraz o sprawach społecznych i politycznych.

Wśród stałych odbiorców serwisów agencji są niemal wszystkie media z agencją prasową APA i telewizją ORF, szeroki krąg odbiorców kościelnych (diecezje, parafie, zakony, media kościelne itp.), ale także ministerstwa, partie polityczne, wyższe uczelnie, publicyści i eksperci zainteresowani Kościołem i religią.

Naczelnym redaktorem i dyrektorem Kathpressu jest od 2010 roku Paul Wuthe, a wydawcą – kard. Christoph Schönborn, w episkopacie Austrii odpowiedzialny za media. W latach 1980-2010 redaktorem naczelnym był prof. Erich Leitenberger, pełniąc jednocześnie funkcję rzecznika prasowego trzech kolejnych kardynałów –arcybiskupów Wiednia. W latach 1955-80 pracami Kathpressu kierował Richard Barta zmarły w 1986 roku.

Redakcja gwarantuje wysoki poziom profesjonalnego dziennikarstwa. Swoim odbiorcom oferuje produkty abonamentowe, takie jak systematyczny przekaz bieżących informacji, codzienne biuletyny, ukazujący się raz w tygodniu „Kathpress kompakt” – zestaw najciekawszych wiadomości, „Info-Dienst” – biuletyn zawierający analizy i komentarze, poświęcony życiu zakonów „Ordensdienst” oraz codzienny terminarz. Raz w roku wydaje też „KathIndex” – bieżący spis adresów najważniejszych instytucji kościelnych.

Kathpress jest też obecny w mediach społecznościowych, w Internecie pod adresem www.kathpress.at, ma też swoje profile na Twitterze @kathpress_wien oraz na Facebooku, gdzie zamieszcza też wiadomości audio i serwis foto.

Mówiąc o tej obecności Paul Wuthe powiedział KAI, że przyczyniła się ona do większego zainteresowania życiem Kościołów, innych religii oraz ich działalnością w sferze społecznej. Mimo upływu lat Kathpress jest nadal poszukiwanym „produktem” w sferze nie tylko mediów i nie tylko kościelnej, podkreślił redaktor naczelny agencji.

A prof. Leitenberger zwraca uwagę na różne fazy, jakie w ciągu 70 lat przeżyła firma: od przedsoborowej „dworskiej formy informacji”, przez telex aż do dzisiejszej obecności na różnych platformach internetowych.

Wieloletni redaktor naczelny podkreślił, że mimo upływu lat, mimo zmian komunikacyjnych i technicznych, redakcja kieruje się żelazną zasadą niezależności informacji. „Kathpress cieszy się, kiedy może poinformować, że «świeci słońce», ale musi oczywiście informować także o «gradobiciu» i «burzach», co w żadnym stopniu nie jest sprzeczne z jego oczywistym związkiem z Kościołem” jako wydawcą agencji. Leitenberger zaznaczył, że inną zasadą jest jej niezależność od jakichkolwiek partii. – I to jest receptą na sukces Kathpressu – dodał.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 17 kwietnia

Środa, III Tydzień wielkanocny
Każdy, kto wierzy w Syna Bożego, ma życie wieczne,
a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 6, 35-40
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane komentarze



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter