9 lutego
niedziela
Apolonii, Eryki, Cyryla
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Komentarze do czytań - Wtorek, I Tydzień zwykły

247

Pan Jezus, tak jak podczas kuszenia na pustyni, nie podejmuje dialogu z demonem, ale od razu go wyrzuca. Znak dla nas, byśmy nie wchodzili w dialog wewnętrzny ze Złem.

Tekst czytań

Fot. pixabay

komentarze Bractwa Słowa Bożego,
autor: ks. Paweł Klefas

Pierwsze czytanie:  Hbr 2, 5-12

Św. Jan Paweł II w swej pierwszej encyklice Redemptor Hominis powtórzył za Soborem Watykańskim II, że Jezus Chrystus przez Swe Wcielenie zjednoczył się jakoś z każdym człowiekiem. Listo do Hebrajczyków potwierdza tę prawdę, stwierdzając, że mamy udział w Ciele i Krwi Chrystusa i jesteśmy Jego braćmi. Wszystko to dokonało się z Łaski Boga. Inicjatywa zbawcza w historii świata i w naszej indywidualnej historii należy do Boga. Co my mamy zatem robić? Przyjąć tą Łaskę i rozwijać ją, naśladując naszego Zbawiciela. Autor natchniony pisze, że On Jezus został udoskonalony przez cierpienie. Nie odnosi się to do boskiej natury Chrystusa, ta bowiem od wieków jest doskonała, ale do natury ludzkiej. Przyjęcie bólu i śmierci stanowiło bowiem akt doskonałego posłuszeństwa wobec Woli Ojca. Bardzo plastycznie jest to przedstawione w Ewangelii św. Łukasza, w scenie Ogrójca, gdy Pan Jezus, pocąc się krwią, prosi Ojca: Ojcze, zabierz ode mnie ten kielich, ale nie Moja, ale Twoja Wola niech się spełni. Gdy my przyjmujemy cierpienie z poddaniem się Woli Bożej, też stajemy się w ten sposób doskonali. Chrystus zakosztował śmierci, gdyż umarł, ale w niej nie pozostał, gdyż zmartwychwstał do Chwały. Jest to również nasza droga, droga braci i sióstr Zbawiciela.

Psalm responsoryjny: Ps 8, 2a i 5. 6-7. 8-9

Psalm 8 wychwala wspaniałość i potęgę Boga, wyrażoną w stworzeniu świata i człowieka. Psalmista zachwyca się Dobrodziejstwami Bożymi udzielonymi człowiekowi, przede wszystkim panowaniem nad zwierzętami lądowymi, morskimi i powietrznymi. Widać tu echo Księgi Rodzaju, gdzie Bóg daje pierwszym ludziom we władanie świat, przy czym nie jest to tyrania, ale powołanie, by rządzić mądrze, tak jak Bóg to czyni. Nowy Testament widzi w tym psalmie proroctwo o Panu Jezusie, Synu Człowieczym, któremu Bóg Ojciec wszystko powierzył we władanie. Tak interpretuje ten utwór autor Listu do Hebrajczyków. Jak zatem Pan Jezus jest niższy od aniołów? Św. Tomasz z Akwinu wyjaśnia, że Jezus Chrystus jako człowiek był od nich niższy w ten sposób, iż zaznał bólu i cierpienia, aniołowie z kole są bytami niecierpiętliwymi. Święty Augustyn w wyliczeniach zwierząt podległych Synowi Człowieczemu widział alegoryczne znaczenie. Owce i woły to dla niego dusze świętych, którzy wydają owoce niewinności oraz pracują, aby ziemia owocowała, czyli żeby ludzie żyjący na sposób cielesny zostali odrodzeni, by być płodnymi duchowo. W obrazie ptaków i ryb widział ludzi pysznych oraz żądnych rzeczy ciekawych. Nad nimi wszystkimi panuje Chrystus: jednych kieruje w rozwoju duchowym, drugich wzywa do nawrócenia.

Ewangelia: Mk 1, 21-28

Pan Jezus nauczał z mocą. Można to rozumieć, w ten sposób: z autorytetem. Nasz Pan jest autorem Prawa, zatem może nie tylko właściwie wyjaśniać je, ale też zmienia je oraz rozszerzać. Dobrze to widać w Kazaniu na Górze w wersji św. Mateusza, gdzie możemy przeczytać: Słyszeliście, że powiedziano przodkom…a Ja wam powiadam. Można to również interpretować, że Słowo Jezusa ma moc, czyli Łaskę, która może przemienić człowieka ze złego w dobrego. Na Słowo Chrystusa duch nieczysty wyszedł z opętanego, co też świadczy o potędze Zbawiciela. Był w synagodze człowiek opętany przez ducha nieczystego. Niesamowite, opętany, a przyszedł do synagogi. Znak, że można praktykować religijnie, ale sercem być daleko od Boga, nawet gdy nie jest się opętanym. Zły duch nazywa Pana Jezusa Świętym Boga. Wyznanie to nie wynika z pobożności, ale ze strachu. Co mamy wspólnego ze sobą? To paradoksalne, ale te słowa są prawdziwe. Nie ma zgody między Bogiem a szatanem, miedzy dobrem a złem, jak to stwierdził Paweł Apostoł w Drugim Liście do Koryntian: Cóż ma wspólnego światło z ciemnością? Albo jakaż jest wspólnota Chrystusa z Belialem. Pan Jezus, tak jak podczas kuszenia na pustyni, nie podejmuje dialogu z demonem, ale od razu go wyrzuca. Znak dla nas, byśmy nie wchodzili w dialog wewnętrzny ze Złem.

PODZIEL SIĘ:
- Reklama -

NIEDZIELNY NIEZBĘDNIK DUCHOWY - 9 lutego

Niedziela - Piąta Niedziela Zwykła
+ Czytania liturgiczne (rok C, I): Łk 5, 1-11
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego) 
+ Komentarz „Idziemy” - Myśl przewodnia
+ Nowenna do bł. Bartola Longo 1-9 II
+ Nowenna do Matki Bożej z Lourdes 2-10 II
Nowenna do św. Rocha 6-14 II


ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter