25 czerwca
wtorek
Lucji, Wilhelma, Doroty
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Zbuntowana Włoszka

Ocena: 2.225
715

„Jutro będzie nasze” jest włoską odmianą kina feministycznego.

fot. Gutek Film

Film ten został zrealizowany w konwencji czarno-białej imitacji słynnej szkoły włoskiego neorealizmu, który powstał po wojnie w Italii w celu odreagowania wojennej klęski Włoch. Neorealizm zasłynął w całym świecie, także w powojennej Polsce, jako artystycznie pogłębiona odmiana realizmu socjalistycznego. Kino lewicowe było wówczas w modzie. Wielu twórców nawiązywało do tego gatunku, próbując ze zmiennym powodzeniem naśladować znane obrazy. Tacy włoscy twórcy jak Luchino Visconti i Roberto Rossellini pokazywali w swoich dziełach powojenne ubóstwo po zakończeniu okupacji kraju przez Niemców. Paola Cortellesi, popularna aktorka komediowa, reżyserka i odtwórczyni głównej roli w „Jutro będzie nasze”, nakręciła imitację obrazu neorealistycznego w formie komediodramatu, w którym realizm przeplata się z czarnym humorem. Wzbogaciła przez to formułę neorealizmu, tworząc coś w rodzaju współczesnej feministycznej wariacji na jego temat.

Akcja rozgrywa się w 1946 r. w małym miasteczku na południu Włoch. Delia jest zapracowaną żoną i matką, starającą się z wysiłkiem prowadzić dom i zapracować na utrzymanie rodziny. Jej problem polega na tym, że jest tyranizowana przez męża, sadystę znęcającego się nad żoną. Ivano ukazany został jako istna karykatura popularnych bohaterów włoskich utworów z lat powojennych, granych przez wybitnych aktorów (Marcello Mastroianni, Vittorio de Sica, Alberto Sordi, Nino Manfredi i inni), znanych z udziału w wielu znakomitych komediodramatach „po włosku”. Natomiast Delia wygląda na karykaturalną odmianę wspaniałych gwiazd ówczesnego kina z Italii: Sophii Loren, Anny Mangani czy Giny Lollobrigidy, pełnych dynamiki i wdzięku. Mimo to kobietę oglądamy z pewną sympatią, w odróżnieniu od koszmarnego mężczyzny. Bohaterka filmu nie przypomina jednak wspaniałych kobiet z wielu wybitnych włoskich filmów, jak „Chleb, miłość i fantazja”, „Bellissima” czy „Mamma Roma”. W pewnym momencie Delia wpada na pomysł wydobycia się spod tyranii Ivana. Obserwujemy więc dziwne zachowania poniewieranej żony, która udając życie w normalnej rodzinie, prowadzi tajemne działania przeciwko głupawemu mężowi. Wykorzystuje pomoc kilku zaprzyjaźnionych osób – sprzedawczyni na bazarze, dorastającej ukochanej córki i stacjonującego w pobliżu amerykańskiego czarnoskórego żołnierza. Reżyserka do końca nie ujawnia, do czego owe działania będą prowadziły. Dlatego jesteśmy zaskoczeni feministycznym zakończeniem, którego nie zdradzę.


Jutro będzie nasze” (C’e ancora domani). Włochy, 2023. Reżyseria: Paola Cortellesi. Wykonawcy: Paola Cortellesi,

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 24 czerwca

Poniedziałek, XII Tydzień zwykły
Uroczystość narodzenia św. Jana Chrzciciela
Jan przyszedł świadczyć o światłości,
aby przygotować Panu lud doskonały.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): Łk 1, 5-17
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter