17 stycznia
poniedziałek
Antoniego, Rościsława, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Upadek rodziny Guccich

Ocena: 0
534

Amerykańska sensacyjna superprodukcja „Dom Gucci” pojawiła się na ekranach poprzedzona wielką kampanią promocyjną.

fot. materiały dystrybutora

Nie był to przypadek, producenci obrazu liczyli zapewne na frekwencyjny sukces. Film wybitnego reżysera Ridleya Scotta poświęcony został bowiem jednej z najbardziej skandalizujących historii w powojennej Europie.

Mamy tu kryminalną intrygę i melodramat, rozgrywający się w rodzinie włoskich dyktatorów mody, która przez kilkadziesiąt lat działalności zdobyła sławę i pieniądze. Widzimy na ekranie europejski wielki świat, rywalizację domów mody, luksusowe posiadłości, wielkie pieniądze, gwiazdy ekranu, polityków i mafiozów. Do tego środowiska w latach 70. XX w. dostała się młoda, ambitna i przebojowa dziewczyna Patrycja, córka właściciela firmy taksówkowej, która po przypadkowym spotkaniu wdała się w romans z Mauriziem, synem Rodolfo Gucciego, szefem słynnego mediolańskiego domu mody.

Po szybkim ślubie, oprotestowanym przez ojca pana młodego, Patrycja zaczyna coraz bardziej ingerować w działalność firmy, mając – do czasu – poparcie męża dla swoich rozrób i swobodnego stylu życia. Wydarzenia zaczynają z czasem przybierać nieoczekiwany obrót, prowadząc po trzydziestu latach do procesów sądowych oraz ruiny rodziny i firmy. Atrakcyjność filmu podnosi fakt, że widownia lubi oglądać na ekranie bogactwo, mezalianse, miłość, dekadencję obyczajową i zdrady. Dodać do tego należy znakomitą gwiazdorską obsadę filmu, z modną piosenkarką Lady Gagą i Alem Pacino na czele. Czego chcieć więcej, aby obraz stał się modnym hitem frekwencyjnym.

Ten długi film, zrealizowany przez znakomitego reżysera, świetnie się ogląda, jako komercyjny produkt, jednak należy zadać pytanie o wymowę tego dzieła, opartego na autentycznych wydarzeniach, relacjonowanych przez lata w światowych mediach. Narracja utworu sprawia wrażenie chłodnej i obiektywnej, nie jesteśmy jednak w stanie poczuć sympatii do żadnego z bohaterów, nie mówiąc już o identyfikacji z nimi. Wszystkie postacie wydają się tu antypatyczne i z gruntu amoralne. Rozróby Patrycji, prowadzące w końcu do zbrodni, zostały przez autorów dzieła pokazane jako konsekwencja działalności elitarnego, bogatego środowiska, żyjącego według własnych reguł i moralności – jeśli o jakiejkolwiek moralności można tu mówić.

Lady Gaga świetnie gra ambitną dziewczynę, rozrabiakę, dobrze pokazując jej podwójny niejako charakter – chorą ambicję połączoną z wrodzoną wulgarnością i inteligencją. Film Ridleya Scotta trudno uznać za afirmację stylu życia sportretowanego tu środowiska. Nie widzimy jednak w tym utworze żadnego moralnego punktu odniesienia w stosunku do ukazanych wydarzeń.

 


Dom Gucci (House of Gucci); USA, 2021; reżyseria: Ridley Scott; aktorzy: Lady Gaga, Adam Driver, Jared Leto, Al Pacino, Jaremy Irons i inni; dystrybucja: Forum Film Poland

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 17 stycznia

Poniedziałek, II Tydzień zwykły
Wspomnienie św. Antoniego, opata
Żywe jest słowo Boże i skuteczne,
zdolne osądzić pragnienia i myśli serca.

+ Czytania liturgiczne (rok C, II): Mk 2,18-22
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

- Reklama -


Najczęściej czytane artykuły



E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Najwyżej oceniane artykuły

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter