29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Szaleństwo w operze

Ocena: 0
1869

Nie od dziś wiadomo, że Mariusza Trelińskiego interesują mroczne klimaty niemieckiej kultury lat 20. i 30. XX wieku. To przecież wtedy powstał filmowy dekadencki nurt niemieckiego ekspresjonizmu, przeniesiony później do Hollywood przez emigrantów z Niemiec.

fot. Hueckel-Studio

Dlatego zapewne doszło w Teatrze Wielkim do premiery „Umarłego miasta”, opery austriackiego kompozytora Ericha Korngolda z 1920 r., zrealizowanej w koprodukcji z teatrem w Brukseli.

Korngold, jak wielu artystów żydowskiego pochodzenia, wyemigrował w latach 30. XX wieku do Hollywood, gdzie skomponował muzykę do wielu popularnych filmów. Dwie jego kompozycje zostały nagrodzone Oscarami. W „Umarłym mieście” – tu w pięknej scenografii Borisa Kudlički – oglądamy narastanie obłędu u Paula, który pogrąża się w szaleństwie po śmierci ukochanej żony Marii. Mieszkanie zamienia w jej mauzoleum. Coraz bardziej fantazjującego Paula zaczyna fascynować tancerka Marietta, przypominająca Marię. Sytuacja zaczyna przypominać samobójcze szaleństwo bohatera filmu „Zawrót głowy” Alfreda Hitchcocka, granego przez Jamesa Stewarda. Tyle tylko, że słynny utwór Hitchcocka powstał w końcu lat 50. XX wieku i został zrealizowany w ówczesnych realiach Kalifornii i w zupełnie innej dramaturgii. Natomiast dekadenckie studium szaleństwa i grę rzeczywistości z fantazją w „Umarłym mieście” autorzy inscenizacji w Teatrze Wielkim celebrują z niezmąconą powagą, jakby odkrywali jakieś straszliwe prawdy o naturze ludzkiej. Jednak w gruncie rzeczy opera Korngolda wydaje się dziś ciekawym historycznym zabytkiem, typowym dla swojego czasu.

 

Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie. Erich Wolfgang Korngold. „Umarłe miasto”. Reżyseria: Mariusz Treliński. Dyrygent: Lothar Koenigs. Scenografia: Boris Kudlička. Wykonawcy: Jacek Laszczykowski, Marlis Petersen, Michał Partyka, Bernadetta Grabias, Tomasz Rak, Maria Stasiak i inni. Koprodukcja: Teatr La Monnaie, Bruksela. Premiera w Warszawie: 10 czerwca.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter