20 kwietnia
sobota
Czeslawa, Agnieszki, Mariana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Sylwia na rozdrożu

Ocena: 0
913

"Sweat”, nowy film Magnusa von Horna, szwedzko-polskiego młodego reżysera, absolwenta szkoły filmowej w Łodzi, został wyróżniony Srebrnymi Lwami i kilkoma innymi nagrodami – w tym za główną rolę kobiecą – na grudniowym festiwalu w Gdyni.

fot. Gutek Film

Obraz ten znalazł się również na liście laureatów innych imprez krajowych i międzynarodowych.

Można więc powiedzieć, że reżyser kilku pozycji fabularnych i dokumentalnych, kręcący tzw. utwory festiwalowe i autorskie, stał się jednym z modnych i rozpoznawalnych na świecie młodych polskich filmowców. Zapewne więc dlatego tematy jego kolejnych obrazów mają charakter tyleż międzynarodowy, co lokalny.

Tak dzieje się w filmie „Sweat”, którego bohaterką jest młoda i atrakcyjna Sylwia, nauczycielka i tzw. motywatorka fitness. Poznajemy ją jako celebrytkę udzielającą się w mediach społecznościowych i programach telewizyjnych poświęconych zdrowiu, modzie i kuchni wegetariańskiej. Sylwia, występując w różnych telewizjach śniadaniowych, propaguje pewien postępowy, modny dziś w mediach styl życia, co, jak się okazuje, ma swoje konsekwencje w jej doznaniach uczuciowych, narastającej samotności i sprzecznych codziennych emocjach.

Sylwia mieszka sama z psem w nowocześnie urządzonym mieszkaniu. Wieczorem spędza czas przed tabletem i komórką, rejestrując swoje aktualne doznania i najczęściej prowadząc dialog sama ze sobą. W kolejnych scenach poznajemy bliżej codzienność bohaterki, która zostaje skonfrontowana ze swoją rodziną i sytuacjami z prawdziwego życia.

Ciekawe, że w filmie von Horna nie odnajdujemy agresji emocjonalnej ani przesadnych ciemnych emocji. Reżyser stara się ukazywać perypetie Sylwii spokojnie i bez emocjonalnego szantażu, dając szanse na wypowiedzenie swoich argumentów rozmówcom i partnerom Sylwii. Widać to wyraźnie w scenach odwiedzin bohaterki na urodzinach matki, gdzie dochodzi do konfliktu na tle pokoleniowych różnic w podejściu do życia.

W tych dramatycznych scenach nie widzimy ani śladu karykatury, co uważam za pozytywną cechę filmu. Autor pokazuje w końcu wrażliwość Sylwii, ukrytą pod maską jej stylu życia.

Taka wymowa „Sweat” pozytywnie mnie zaskoczyła. Pamiętajmy bowiem, że w większości realizowanych dziś polskich filmów obserwujemy karykaturalny, mroczny obraz naszej rzeczywistości. Filmy te utwierdzają i w pewnym sensie propagują negatywny wizerunek Polski. Dobrze, że w utworze von Horna jest inaczej. Warto podkreślić doskonałą kreację Magdaleny Koleśnik w roli Sylwii.

Dystrybucja filmu planowana jest na kwiecień.


Film „Sweat”; Polska–Szwecja 2020; Scenariusz i reżyseria: Magnus von Horn; aktorzy: Magdalena Koleśnik, Aleksandra Konieczna, Julian Świeżewski, Lech Łotocki i inni; dystrybucja: Gutek Film

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 kwietnia

Piątek, III Tydzień wielkanocny
Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije,
trwa we Mnie, a Ja w nim jestem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 6, 52-59
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najczęściej czytane komentarze



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter