12 kwietnia
poniedziałek
Juliusza, Luboslawa, Zenona
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Skąpiec w tarapatach

Ocena: 0
1728

Film „Dusigrosz” potwierdza opinię, że Dany Boon jest dziś bezapelacyjnie najpopularniejszym francuskim aktorem komediowym.

Urodzony w 1966 r. artysta długo pracował na sukces, występując początkowo w paryskich kawiarniach i teatrzykach kabaretowych. W latach 90. zaczął grać niewielkie role w filmach. W roku 2008 zrealizował komedię „Jeszcze dalej niż północ” (na temat językowych i obyczajowych różnic w różnych regionach Francji), w której zagrał też główną rolę. Komedia odniosła nad Sekwaną rekordowy sukces frekwencyjny. Od tego czasu aktor realizuje popularne komedie i gra w nich, kontynuując tradycje wielkich francuskich komików, jak Fernandel, Bourvil czy Louis de Funes. W „Nic do oclenia” artysta wyśmiał graniczne konflikty francusko-belgijskie, a w „Przychodzi facet do lekarza” brawurowo kreował hipochondryka zatruwającego życie otoczeniu.

W „Dusigroszu”, jak wskazuje tytuł, artysta wziął na warsztat kolejną ludzką przywarę: skrajne sknerstwo, doskonale zresztą uwiecznione w tradycji literatury i dramatu („skąpiec” Moliera) oraz kina europejskiego. Boon gra tu główną rolę, tym razem film reżyseruje inny twórca. Bohater, zdolny skrzypek François, cierpi na niewyobrażalne skąpstwo. Stale pilnuje swego konta bankowego i oszczędza na wszystkim: na gazie, wodzie, elektryczności i wszelkich zakupach. Nabywa promocyjne, tanie produkty, w tym przeterminowaną żywność. Jednak pewnego razu na skrzypka spadają niespodziewane problemy.

W orkiestrze pojawia się sympatyczna wiolonczelistka, której François nie jest chyba obojętny. Do domu zaś przychodzi nastoletnia Laura, która oznajmia, że jest jego córką z przypadkowego związku. Życie skąpca zaczyna się walić z uwagi na nagłe i niespodziewane wydatki… Ozdrowieńcza kuracja wstrząsowa przebiega w rytmie narastających gagów. Nieszczęsny François walczy ze swoim sknerstwem, jednocześnie coraz bardziej pogrążając się w relacjach z kochającymi go kobietami.

„Dusigrosz” nie jest jednak filmem, na którym widzowie śmieją się do rozpuku. Humor jest tu stonowany, służy wydobywaniu refleksji na temat leczenia skąpstwa z pomocą przypływu nagłych uczuć. Przy tym jest to kolejny przykład, że francuska komedia wróciła do swych najlepszych tradycji.

„Dusigrosz”, Francja, 2016. Reżyseria: Fred Cavaye. Wykonawcy: Danny Boon, Laurence Arne, Noemie Schmidt i inni. Dystrybucja: Monolith Films

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 12 kwietnia

Poniedziałek, II Tydzień Wielkanocny
Dzień Powszedni
Z Chrystusem powstaliście z martwych
- szukajcie tego, co w górze

+ Czytania liturgiczne (rok B, I): J 3,1-8
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

- Reklama -


E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter