21 września
piątek
Jonasza, Mateusza, Hipolita
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Sezon festiwali nigdy się nie kończy

Ocena: 0
2395
W sezonie letnim w całym kraju odbywają się festiwale muzyczne, a w ich ramach koncerty z udziałem wybitnych wykonawców z Polski i zagranicy.
2015-07-17 23:32
Alina Petrowa-Wasilewicz / Warszawa (KAI), mz
 
Pomysłodawcą i organizatorem wielu z nich jest Kościół, który wraz z władzami samorządowymi organizuje wydarzenia, które z czasem stają się wizytówką miasta, promują je, przyciągają turystów. Co roku z inicjatywy Kościoła organizuje się ponad dwadzieścia festiwali, które aktywizują mieszkańców i instytucje, dzięki nim wyłaniają się grupy wypróbowanych wolontariuszy. Sezon zaś, choć osiąga swój szczyt w miesiącach letnich, trwa praktycznie okrągły rok, gdyż w kalendarzu jest też kilka festiwali "zimowych".

W całej Polsce

Gdyby zrobić mapę festiwali, które Kościół organizuje lub współorganizuje, okaże się, że odbywają się w całym kraju – od Kołobrzegu po Stary Sącz i Zakopane. Są wśród nich serie koncertów połączonych z ewangelizacją, takich jak tegoroczna Strefa Chwały Festiwal. W pierwszy weekend lipca na Podkarpacie przybyły rodziny z dziećmi by słuchać koncertów Arkadia, New Life’a, Voluntatte Dei, Lidii Pospieszalskiej i prelegentów – polityków, dziennikarzy, artystów, m.in. Marka Jurka, Agaty Puścikowskiej, Dominiki Figurskiej, Magdaleny Korzekwy. Koncerty są tu dodatkową atrakcją, przyciągają nie tylko "wypróbowanych katolików", ale też ludzi z pogranicza, przychodzi na nie młodzież, która zwłaszcza w małych miasteczkach spragniona jest atrakcji, a miesiące letnie szczególnie sprzyjają uczestnictwu w takich imprezach.

Podobną formułę do Strefy Chwały zrealizowali po raz czwarty w maju w Bydgoszczy ojcowie misjonarze. Na Festiwal Nowe Spojrzenie zaprosili m.in. zespoły "Raz Dwa Trzy", "Propaganda Dei" i wokalistę reggae Mesajacha i udostępnili gościom teren bazyliki św. Wincentego a Paulo. Celem festiwalu jest nie tylko słuchanie muzyki, ale też pomoc w nowym spojrzeniu na Kościół, na młodość i Bydgoszcz – małą ojczyznę oraz przeżycie atmosfery Kościoła – nowego, otwartego, pełnego radości – wyjaśniał pomysłodawca ks. Sławomir Bar CM.

Tylko muzyka

W odróżnieniu od festiwali, których bezpośrednim celem jest ewangelizacja, co roku w Polsce Kościół organizuje kilkanaście festiwali czysto muzycznych. Najbardziej znany i prestiżowy jest Festiwal Gaude Mater, który w tym roku odbył się po raz 25. i jak, mówi jego dyrektorka Małgorzata Nowak, jego sercem jest klasztor na Jasnej Górze. Idea festiwalu nawiązuje od samego początku do słów Jana Pawła II wypowiedzianych w Sanktuarium podczas VI Światowych Dni Młodzieży w 1991 r., że Europa oddycha dwoma płucami – Wschodu i Zachodu. Patronat nad nim sprawują Ministerstwo Kultury i Episkopat Polski.

W ciągu ćwierćwiecza festiwal wszedł do czołówki tego typu imprez w Europie. Jako jeden z nielicznych szczyci się około dwustoma prawykonaniami utworów takich mistrzów jak Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki, Paweł Łukaszewski, Romuald Twardowski. Od 2007 r. Festiwal należy do Światowego Stowarzyszenia Festiwali Muzyki Sakralnej.

W tym roku koncert inauguracyjny, wykonany 1 maja odbył się w bazylice jasnogórskiej z okazji 80. urodzin wybitnego estońskiego kompozytora muzyki sakralnej Arvo Pärta, z jego udziałem. Jego twórczość nawiązuje do chorału gregoriańskiego i polifonii renesansowej, a więc czerpie z największego bogactwa muzyki sakralnej. W koncercie obok jego utworów melomani usłyszeli utwory Vivaldiego, którego Arvo Pärt wyjątkowo lubi i ceni.

Misterium "Stabat Mater" na fortepian i chór gregoriański Włodka Pawlika znanego pianisty jazzowego wykonano również w bazylice jasnogórskiej.

Liturgiczna inauguracja „Gaude Mater”, która co roku odbywa się na Jasnej Górze jest wydarzeniem dla melomanów. Dla niej przygotowywana jest specjalna oprawa muzyczna, będąca prawykonaniem jednego z dzieł polskiego kompozytora. W tym roku była to „Missa pro Maria” Aldony Nawrockiej, laureatki jednej z edycji Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra” związanego z festiwalem. Jak to było od samego początku, tak i w tym roku podczas jubileuszowej edycji zabrzmią dzieła z różnych obszarów muzyki sakralnej, jak m.in.: chorał gregoriański i motety Palestriny, jazz czy flamenco.

Festiwalowi towarzyszą wystawy i spektakle teatralne, częstym gościem imprezy jest Leszek Mądzik. Już w pierwszym dziesięcioleciu działania "Gaude Mater" przyciągnęła 10 tys. wykonawców, a organizatorzy konsekwentnie realizują ideę zbliżenia do siebie kultur i religii poprzez prezentację ich muzyki. Na koncertach rozbrzmiewała muzyka chóralna, utwory kantatowo-oratoryjne, muzyka pisana na potrzeby liturgii katolickiej, prawosławnej, protestanckiej, tworzona przez buddystów i muzułmanów.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:


Najwyżej oceniane artykuły

SALON DZIENNIKARSKI