8 marca
poniedziałek
Beaty, Wincentego, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Przebaczenie czy zemsta?

Ocena: 0
721

Irański „Klient” został laureatem Oscara w kategorii „film nieanglojęzyczny”. Przypomnijmy, że jego reżyser Ashar Farhadi nie przyjechał do Los Angeles na uroczystą galę – na znak protestu przeciwko dekretowi prezydenta Donalda Trumpa zakazującemu wjazdu do USA obywatelom kilku krajów muzułmańskich.

fot. Habib Majidi

Świadczy to zapewne o solidarności irańskiego twórcy z liberalno-lewicowym światkiem Hollywoodu; irański twórca jest zresztą wspierany przez producentów zachodnich, niektóre swoje poprzednie filmy nakręcił we Francji. Twórczość Farhadiego, zakorzeniona w rzeczywistości Iranu, związana jest ściśle z zachodnimi kinematografiami i mediami, które sponsorują jego filmy. Widać to doskonale w „Kliencie”, utworze niezmiernie interesującym i wartościowym pod względem artystycznym. Uwagę zwraca także moralna wrażliwość, z jaką autor opowiada historię z pogranicza współczesnego dramatu obyczajowego i kryminału.

Akcja filmu rozgrywa się w Teheranie. Młode małżeństwo musi opuścić mieszkanie z powodu katastrofy budowlanej. Tymczasowo zamieszkuje w wynajętym mieszkaniu z polecenia kolegi z pracy. Oboje małżonkowie grają w teatrze, próbują właśnie „Śmierć komiwojażera” Arthura Millera. Dodatkowo Emad uczy młodzież w liceum. Wkrótce dochodzi do napadu: Ranę atakuje tajemniczy mężczyzna, który przypadkiem dostał się do mieszkania. Mąż nie powiadamia policji i rozpoczyna prywatne śledztwo, które doprowadza do nieoczekiwanego i dramatycznego zakończenia. Emadowi, człowiekowi kochającemu żonę, kulturalnemu i spokojnemu, chodzi nie tylko o odnalezienie sprawcy, lecz głównie o brutalną zemstę i samosąd.

Twórca filmu ciekawie niuansuje postawy małżonków. Żona, ofiara napadu, chce w końcu dać spokój sprawcy, w mężu zaś rośnie pragnienie odwetu, choć napad – jak się okazuje – jest efektem przypadkowych okoliczności. „Klienta” można więc potraktować jako w pewnym sensie moralny dramat o odpowiedzialności człowieka za jego czyny i o sensie zemsty. Reżyser doskonale stopniuje napięcie i przekonująco ukazuje sylwetki bohaterów, także postaci drugoplanowych. Warto zwrócić uwagę na znakomitą grę wszystkich wykonawców.

 

„Klient” („Forushande”), Iran/Francja. Scenariusz i reżyseria: Asghar Farhadi. Wykonawcy: Taraneh Alidoosti, Shahab Hosseini i inni. Dystrybucja: Gutek Film

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 8 marca

Poniedziałek, III Tydzień Wielkiego Postu
+ Dzień Powszedni lub wspomnienie św. Jana Bożego, zakonnika
Pokładam nadzieję w Panu i w Jego słowie,
u Pana jest bowiem łaska i obfite odkupienie.

+ Czytania liturgiczne (rok B, I): Łk 4,24-30
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)
+ Wielkopostne kościoły stacyjne (diec. warszawskie): par. św. Michała Archanioła (ul. Puławska 95, AW)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko Nas (bieżące informacje)
+ Beatyfikacja kard. Stefana Wyszyńskiego
+ Transmisje Mszy świętych w TV, internecie i radiu
+ Wyślij intencję modlitewną do sióstr karmelitanek bosych na czas epidemii
+ Informacje o odpustach



E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter