28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Pejzaże dalekowschodnie

Ocena: 0
1325

Festiwal kina azjatyckiego „Pięć Smaków” stale się rozrasta. Pierwsza edycja przed dziesięcioma laty poświęcona była kinematografii wietnamskiej. W tym roku obejrzeliśmy ciekawy zestaw filmów z wielu dalekowschodnich krajów – Japonii, Chin, Hong Kongu, Korei, Tajwanu, Tajlandii, Filipin i kilku innych państw.

Kadr z filmu "Długie przeprosiny". Fot. arch. Festiwalu Filmowego "Pięć Smaków"

Okazało się, że filmy z tamtego regionu Azji wyróżniają się oryginalną tożsamością artystyczną i kulturową. Nie są kopiami czy imitacjami utworów europejskich i amerykańskich, chociaż ich autorzy podejmują podobne tematy. Wiąże się to oczywiście z wielkimi tradycjami tamtejszych starych kultur.

Japoński dramat współczesny „Długie przeprosiny” poświęcony jest problemom zamożnego mężczyzny, który po śmierci żony w wypadku musi zmierzyć się z moralną traumą, związaną z własną niewiernością i znieczulicą. Bohater próbuje niejako odkupić własne winy, opiekując się synem ubogiego znajomego, i w ten sposób wejść w rolę ojca. Z kolei akcja kostiumowego filmu chińskiego „Ostatni mistrz” rozgrywa się w latach 30. XX w., w czasach Republiki Chińskiej: mamy tu kunsztownie prowadzone wątki sensacyjne i melodramatyczne na tle wspaniałej scenografii oraz tradycyjne sztuki walki. Ciekawy okazał się melodramat „Atak serca” z Tajlandii, którego bohater, grafik komputerowy, z przepracowania zapada w śpiączkę i zakochuje się w młodej lekarce, która wydobywa go z choroby. Twórcy w oryginalnej, emocjonalnej formie podejmują tu problem odpowiedzialności młodych ludzi pracujących dla wielkich korporacji.

Ciekawostką były pokazy kilku filmów z Korei Północnej, gdzie komunistyczny reżim od czasów Kim Ir Sena przykłada wielką wagę do propagandowej funkcji kina. „Rozkaz 27” zrealizowano w formule propagandowego kina wojennego. Toporna akcja, rozgrywająca się w okresie wojny koreańskiej, i prymitywne dialogi okraszone zostały scenami walk wschodnich. Wielce dziwacznym obrazem socrealistycznym jest „Towarzyszka Kim w przestworzach”: młoda pracownica brygady budowlanej wyjeżdża do stolicy i zostaje mistrzynią w cyrkowych popisach na linie. Film przypomina obrazy radzieckie i polskie z czasów stalinowskich („Przygoda na Mariensztacie”), jednak akcja propagandowa cechuje się tu pewnym wdziękiem.

 

10. Festiwal Filmowy „Pięć Smaków”. Warszawa. Kina Muranów i Kinoteka, 16-23 listopada

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 28 marca

Wielki Czwartek
Daję wam przykazanie nowe,
abyście się wzajemnie miłowali,
tak jak Ja was umiłowałem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 13, 1-15
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter