27 lutego
sobota
Gabriela, Anastazji
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Pejzaże dalekowschodnie

Ocena: 0
924

Festiwal kina azjatyckiego „Pięć Smaków” stale się rozrasta. Pierwsza edycja przed dziesięcioma laty poświęcona była kinematografii wietnamskiej. W tym roku obejrzeliśmy ciekawy zestaw filmów z wielu dalekowschodnich krajów – Japonii, Chin, Hong Kongu, Korei, Tajwanu, Tajlandii, Filipin i kilku innych państw.

Kadr z filmu "Długie przeprosiny". Fot. arch. Festiwalu Filmowego "Pięć Smaków"

Okazało się, że filmy z tamtego regionu Azji wyróżniają się oryginalną tożsamością artystyczną i kulturową. Nie są kopiami czy imitacjami utworów europejskich i amerykańskich, chociaż ich autorzy podejmują podobne tematy. Wiąże się to oczywiście z wielkimi tradycjami tamtejszych starych kultur.

Japoński dramat współczesny „Długie przeprosiny” poświęcony jest problemom zamożnego mężczyzny, który po śmierci żony w wypadku musi zmierzyć się z moralną traumą, związaną z własną niewiernością i znieczulicą. Bohater próbuje niejako odkupić własne winy, opiekując się synem ubogiego znajomego, i w ten sposób wejść w rolę ojca. Z kolei akcja kostiumowego filmu chińskiego „Ostatni mistrz” rozgrywa się w latach 30. XX w., w czasach Republiki Chińskiej: mamy tu kunsztownie prowadzone wątki sensacyjne i melodramatyczne na tle wspaniałej scenografii oraz tradycyjne sztuki walki. Ciekawy okazał się melodramat „Atak serca” z Tajlandii, którego bohater, grafik komputerowy, z przepracowania zapada w śpiączkę i zakochuje się w młodej lekarce, która wydobywa go z choroby. Twórcy w oryginalnej, emocjonalnej formie podejmują tu problem odpowiedzialności młodych ludzi pracujących dla wielkich korporacji.

Ciekawostką były pokazy kilku filmów z Korei Północnej, gdzie komunistyczny reżim od czasów Kim Ir Sena przykłada wielką wagę do propagandowej funkcji kina. „Rozkaz 27” zrealizowano w formule propagandowego kina wojennego. Toporna akcja, rozgrywająca się w okresie wojny koreańskiej, i prymitywne dialogi okraszone zostały scenami walk wschodnich. Wielce dziwacznym obrazem socrealistycznym jest „Towarzyszka Kim w przestworzach”: młoda pracownica brygady budowlanej wyjeżdża do stolicy i zostaje mistrzynią w cyrkowych popisach na linie. Film przypomina obrazy radzieckie i polskie z czasów stalinowskich („Przygoda na Mariensztacie”), jednak akcja propagandowa cechuje się tu pewnym wdziękiem.

 

10. Festiwal Filmowy „Pięć Smaków”. Warszawa. Kina Muranów i Kinoteka, 16-23 listopada

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 27 lutego

Sobota, I Tydzień Wielkiego Postu
+ Dzień Powszedni
Oto teraz czas upragniony,
oto teraz dzień zbawienia.

+ Czytania liturgiczne (rok B, I): Mt 5, 43-48
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

+ Wielkopostne kościoły stacyjne (diec. warszawskie): 27 lutego – par. św. Stanisława Kostki (ul. Hozjusza 2, AW)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko Nas (bieżące informacje)
+ Beatyfikacja kard. Stefana Wyszyńskiego
+ Transmisje Mszy świętych w TV, internecie i radiu
+ Wyślij intencję modlitewną do sióstr karmelitanek bosych na czas epidemii
+ Informacje o odpustach



E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter