Ta czteroaktowa opera do libretta Włodzimierza Wolskiego zostanie po raz pierwszy wykonana na instrumentach historycznych, w autorskiej włoskiej wersji językowej.
Na przełomie XIX i XX wieku „Halka” była wystawiana w języku polskim, rosyjskim, czy słoweńskim. W 1899 roku w Teatrze Maryjskim w Petersburgu Opera została wykonana we włoskiej wersji językowej, do czego przyczyniła się Salomea Kruszelnicka - ukraińska diva, która tryumfowała w roku tytułowej Halki.
- Symfonia C-dur „Roma” Georgesa Bizeta - pierwsze wykonanie w Warszawie
Światową sławę Bizet zyskał jako twórca oper. Symfonię pisał około 11 lat, dokonując wielu poprawek i nigdy nie doprowadzając do wersji ostatecznej. Całość dzieła zabrzmiała po raz pierwszy już po śmierci kompozytora, w 1875 roku. Inspiracją do skomponowania Symfonii „Roma” był pobyt kompozytora w Italii, w ramach stypendium „Grand Prix de Rome”. I tak powstał utwór symfoniczny, którego poszczególne części miały nawiązywać do różnych miast włoskich. W rezultacie powstała rzecz niezwykle interesująca, w której można usłyszeć nawiązania do Wagnera, czy fragmenty o wyrazistej, „operowej” dramaturgii.
Soliści:
Nelson Freire, Garrick Ohlsson, Dang Thai Son, Alexei Lubimov, Leif Ove Andsnes, Yulianna Avdeeva, Seong-Jin Cho, Kevin Kenner, Charles Richard-Hamelin, Krzysztof Jabłoński, Nelson Goerner, Ludmil Angelov, Akiko Ebi, Peter Donohoe, Olli Mustonen, Marc-André Hamelin, Benjamin Grosvenor, Elisabeth Leonskaja, Yaara Tal, Howard Shelley, Plamena Mangova, Vadym Kholodenko, Tobias Koch, Makoto Ozone, Paweł Wakarecy, Michał Szymanowski, Jan Lisiecki ,Gidon Kremer, Fabio Biondi, Alena Baeva, Janusz Wawrowski, Andrzej Bauer, Marcin Zdunik, Christophe Coin, Alex Szilasi, Haruma Sato, Michiaki Ueno, Yibai Chen, Antonin Musset, Alois Posch, Dóra Ombódi, Lorenzo Coppola, Vivica Genaux, Martina Belli, Christoph Prégardien,Tomasz Konieczny, Mariusz Godlewski, Tina Giorina Faz, Monika Ledzion, Matheus Pompeu, Karol Kozłowski, Robert Gierlach, Rafał Siwek, Anastasia Rizikov, Krzysztof Książek, Piotr Alexewicz.
Zespoły:
European Union Youth Orchestra / Gianandrea Noseda, Orpheus Chamber Orchestra, Bergen Philharmonic Orchestra / Ed Gardner, Royal Philharmonic Orchestra / Grzegorz Nowak, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej / Jean-Luc Tingaud • {oh!} Orkiestra Historyczna / Vaclav Luks, Concerto Köln / Gianluca Capuano, Europa Galante / Fabio Biondi, Sinfonia Varsovia / Grzegorz Nowak / José Maria Florencio / Jacek Kaspszyk, Orkiestra Filharmonii Narodowej / Jacek Kaspszyk, Amadeus Orkiestra Kameralna Polskiego Radia / Agnieszka Duczmal, Apollon Musagete Quartett, Belcea Quartet, Quatour Mosaiques, Kremerata Baltica, Ensemble Dialoghi.
Stanisław Leszczyński - dyrektor artystyczny Festiwalu
„Lider polskiej gospodarki, PKN ORLEN, chętnie obejmuje mecenatem tak doniosłe wydarzenie, jakim jest Festiwal Chopin i jego Europa. Jestem przekonany, że najwybitniejsze dzieła polskich kompozytorów w interpretacji światowych wirtuozów dostarczą wiele radości nie tylko wytrawnym melomanom, ale wszystkim, którzy kochają polską muzykę” - podkreśla Daniel Obajtek, prezes Zarządu PKN ORLEN.
Misją Totalizatora Sportowego, Partnera Głównego Festiwalu, jest wspieranie polskiej kultury i dziedzictwa narodowego. Jak zaznacza Olgierd Cieślik, prezes Zarządu Totalizatora Sportowego „Spółka nie tylko przekazuje setki milionów złotych w ramach dopłat, ale również wspiera ze środków własnych różne inicjatywy tej, jakże ważnej, dziedzinie życia społecznego. Program Festiwalu wpisuje się w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, ale także popularyzuje kulturę, która w naszej historii zawsze była nośnikiem wspaniałych wartości dla kolejnych pokoleń - dodaje.