28 listopada
niedziela
Leslawa, Zdzislawa, Stefana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Nieustający dramat

Ocena: 0
304

Film „Wszystko zostaje w rodzinie”, oparty na powieści „Sznurówki” Domenica Starnone, nie przypomina dramatów i komedii z najlepszego okresu kina włoskiego z lat 50. i 60. XX w.

fot. materiały dystrybutora

Akcja utworu w reżyserii Daniele Luchettiego rozgrywa się w Neapolu i Rzymie, jednak gdyby nie piękne włoskie plenery, to w gruncie rzeczy ukazane na ekranie wydarzenia mogłyby się toczyć w innych krajach europejskich. W ostatnich latach filmy zrealizowane w Europie upodobniły się bowiem do siebie, a kinematografie narodowe, oparte do tej pory na własnych tradycjach kulturowych i w związku z tym cechujące się oryginalną formą i stylem gry aktorskiej, przechodzą powoli do historii. Autorzy filmu starali się ukazać dramat małżeństwa z klasy średniej, które na początku lat 80. nagle przeżywa kryzys. Aldo, popularny dziennikarz radiowy, przyznaje się nagle zdumionej żonie Vandzie do zdrady. Wywołuje to lawinę niekorzystnych zdarzeń dla pary małżeńskiej i ich dwojga dzieci. Kolejne wydarzenia obserwujemy przez lata, aż do czasów współczesnych, kiedy to starzy małżonkowie wspominają dawne czasy, a Vanda wypomina mężowi zdradę. Dorosłe dzieci mają zaś własne życie i problemy, zazębiające się o losy rodziców.

Film został zrealizowany tradycyjnie od strony inscenizacji i dramaturgii. Większość scen rozgrywa się we wnętrzach mieszkań i wydaje się zdecydowanie przegadana. Widać tu więc literacki rodowód scenariusza. Kamera rzadko wychodzi w plener, na uliczki Neapolu i Rzymu. Akcja obfituje w liczne retrospekcje, wydarzenia obserwujemy z różnych punktów widzenia – oczami małżonków, ich dzieci i przyjaciół. Wymowę tego utworu można sprowadzić do tezy o niszczącym wpływie zdrady i publicznego jej roztrząsania na życie małżonków i ich relacje z dziećmi. We wspomnianych klasycznych filmach spod znaku na przykład „Małżeństwa po włosku” z Sophią Loren widoczna była wielka witalność i wola życia bohaterów. Dlatego mimo często tragikomicznych przeżyć bohaterowie tamtych komediodramatów budzili naszą życzliwość i sympatię. Niestety, nie można tego powiedzieć o niesympatycznych postaciach z filmu „Wszystko zostaje w rodzinie”, który wydaje się dekadencki i zimny. Szkoda tylko gwiazd współczesnego kina z Italii, grających udręczających się nawzajem bohaterów.

 

 


Wszystko zostaje w rodzinie” (Lacci); Włochy 2020; reżyseria: Daniele Luchetti; aktorzy: Alba Rohrwacher, Laura Morante, Giovanna Mezzogiorno, Luigi Lo Cascio, Silvio Orlando i inni; dystrybucja: Aurora Films

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

NIEDZIELNY NIEZBĘDNIK DUCHOWY - 28 listopada

Niedziela, I Tydzień Adwentu
«Czuwajcie więc i módlcie się w każdym czasie».
+ Czytania liturgiczne (rok C, II): Łk 21,25-28.34-36
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)
+ Spojrzenie w niebo (komentarz "Idziemy")

+ Odpust dla zmarłych przez cały listopad



Najczęściej czytane artykuły



Najczęściej czytane komentarze

E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter