12 listopada
poniedziałek
Renaty, Witolda, Jozafata
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Izraelskie traumy

Ocena: 0
847

Izraelski reżyser Samuel Maoz zdobył sławę oryginalnym formalnie filmem „Liban”, nagrodzonym w 2009 r. Złotym Lwem na festiwalu w Wenecji.

fot. Aurora Films

Bohaterami tego pacyfistycznego utworu byli żołnierze uwięzieni w czołgu w czasie izraelskiej interwencji militarnej w Libanie. W nowym obrazie „Fokstrot”, nagrodzonym w ubiegłym roku w Wenecji i na innych festiwalach, twórca znowu podejmuje tematykę wojennych traum młodych izraelskich żołnierzy i ich rodzin.

Tym razem akcja rozgrywa się w Tel Awiwie i na odludnym posterunku, gdzie żołnierze pilnują porządku. Do dobrze sytuowanego, inteligenckiego domu przychodzi patrol żandarmerii wojskowej, informując małżeństwo, że ich syn Jonathan przypadkiem zginął podczas pełnienia służby wartowniczej. Rodzice przeżywają żałobę wyjątkowo boleśnie. Ojciec nie może znieść kondolencyjnych i proceduralnych wizyt związanych z przygotowaniami do wojskowego pogrzebu, źle znosi także obecność brata. Matka zamyka się natomiast w sobie. Następnie sytuacje zmieniają się jak w kalejdoskopie. Kolejne wydarzenia, przepełnione czarnym humorem, stają się na przemian coraz bardziej dramatyczne i surrealistyczne. Małżonkowie zaczynają nagle wypominać sobie zadawnione konflikty i wzajemne winy.

W „Fokstrocie” oglądamy więc obraz niejako podwójnego dramatu: żałoby rodziców po stracie syna oraz przy okazji dramatycznej wiwisekcji małżeńskiej. Akcja nie ogranicza się jednak do rozgrywającego się w wielkim domu, nieco teatralnie ukazanego, dramatu małżeńskiego. Przenosimy się nagle na odludny posterunek, gdzie patrol młodych żołnierzy sprawdza przejeżdżające samochody. Wydarzenia, które tam mają miejsce, stają się coraz bardziej absurdalne w swoim dramatyzmie. Te dwa wątki – domowy i żołnierski – połączone zostały przez autora filmu w nierozłączny łańcuch przypadków i egzystencjalnych tragedii. Świetnie zrealizowany utwór Samuela Maoza można potraktować jako dramatyczny komentarz do sytuacji w Izraelu, gdzie zderzają się dwie rzeczywistości: widmo nieustannej wojny i codzienna egzystencja.

 

„Fokstrot” (Foxtrot), Izrael/Niemcy/Francja, 2017. Scenariusz i reżyseria: Samuel Maoz. Wykonawcy: Lior Aszkenazi, Sarah Adler, Jonathan Sziraj, Szira Haas i inni. Dystrybucja: Aurora Films.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".



Najczęściej czytane artykuły

 

Najwyżej oceniane artykuły

SALON DZIENNIKARSKI

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -