24 maja
piątek
Joanny, Zuzanny
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

I zstąpił do piekieł

Ocena: 4.88
1603

We wstąpieniu do piekieł w pełni urzeczywistniało się dzieło zbawcze Chrystusa – mówi bp Michał Janocha.

Fresk "Anastasis" z kościoła Świętego Zbawiciela na Chorze w Konstantynopolu; fot. ks. Henryk Zieliński/Idziemy

Z bp. Michałem Janochą rozmawia Michał Komorek

Będziemy rozmawiać o zstąpieniu Jezusa do piekieł. Gdzie są źródła tej tajemnicy wiary?

Ta prawda w tradycji Kościoła wiąże się z Wielką Sobotą. W brewiarzu, w godzinie czytań na ten dzień, przewidziana jest „Starożytna homilia na Świętą i Wielką Sobotę” zatytułowana „Zstąpienie Pana do Otchłani”. Jest to tekst anonimowego autora z II stulecia, w którym czytamy: „Wielka cisza spowiła ziemię (…) bo Bóg zasnął w ludzkim ciele, a wzbudził tych, którzy spali od wieków. Bóg umarł w ciele, a poruszył Otchłań. Idzie, aby odnaleźć pierwszego człowieka, jak zgubioną owieczkę (…) aby wyzwolić z bólów niewolnika Adama, a wraz z nim niewolnicę Ewę, idzie On, który jest ich Bogiem i synem Ewy”.

Jest to właściwie pierwsza w chrześcijaństwie słowna ikona przedstawiająca zstąpienie do Otchłani. Chrystus spotyka tam Adama, oznajmia mu Dobrą Nowinę, a następnie wyprowadza go do chwały nieba. Opisana scena ma swoje źródła w Piśmie Świętym. Można przywołać wiele fragmentów, które ją zapowiadają, czy to w proroczych psalmach, czy w słowach samego Jezusa, choćby: „nadchodzi godzina (…) kiedy to umarli usłyszą głos Syna Bożego, i ci, którzy usłyszą, żyć będą” (J 5,25). Potwierdzenie tego artykułu wiary znajdujemy również w nauczaniu apostołów: „[Chrystus] poszedł ogłosić zbawienie nawet duchom zamkniętym w więzieniu” (P 1,18) – to więzienie, o którym mówi św. Piotr, to jest właśnie Hades, kraina śmierci, czyli więzienie umarłych. W IV w. prawda o zstąpieniu Pana Jezusa do piekieł trafia do pierwszych wyznań wiary i odtąd na stałe obecna jest w nauczaniu Kościoła.

Historia o zstąpieniu do Hadesu ma znaczenie teologiczne: ukazuje powszechny wymiar zbawienia. Chrystus przynosi Dobrą Nowinę wszystkim ludziom, nawet umarłym, którzy nie mogli usłyszeć jej za życia. Dzięki tej prawdzie zbawienie uzyskuje wymiar ahistoryczny, rozciąga się od czasów Adama i Ewy po współczesność.

Rozdziela Pan tutaj dwie prawdy: o zmartwychwstaniu i o zstąpieniu do piekieł. Tymczasem te dwie tajemnice wiary są ze sobą ściśle związane. We wstąpieniu do piekieł w pełni urzeczywistniało się dzieło zbawcze Chrystusa. Ikona przedstawiająca Chrystusa w Otchłani to przedstawienie kanoniczne, które przez pierwsze kilkanaście wieków sztuki chrześcijańskiej było dominujące. Napis nad ikoną w języku greckim Anastasis oznacza właśnie Zmartwychwstanie.

 

Czytaj dalej w e-wydaniu lub wydaniu papierowym
Idziemy nr 16 (705), 21 kwietnia 2019 r.
Artykuł w całości ukaże się na stronie po 5 maja 2019 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 24 maja

"To wam przykazuję, abyście się wzajemnie miłowali."

Dziś w Kościele: piątek V tygodnia Wielkanocy
+ wspomnienie Najświętszej Maryi Panny, Wspomożycielki Wiernych
+ Czytania liturgiczne (rok C, I): Dz 15,22-31; Ps 57 (56),8 i 10.11-12; J 15,12-17
+ komentarze Bractwa Słowa Bożego do czytań



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -