20 kwietnia
sobota
Czeslawa, Agnieszki, Mariana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Emocje bez słów

Ocena: 0
907

W kalendarzu letnich imprez teatralnych w Warszawie ważne miejsce zajmuje Festiwal Sztuki Mimu.

Ten przegląd dorobku pantomimicznych zespołów polskich i zagranicznych po raz kolejny dowiódł, że współczesna pantomima odeszła od klasycznych form. W zaprezentowanych spektaklach dominowała mieszanka pantomimicznych etiud z różnorodnymi formami teatralnymi. Szlachetna sztuka pantomimy, wyrażająca emocje poprzez gesty, mimikę twarzy i choreograficzną mowę ciała, za sprawą historycznych doświadczeń wielu zespołów, m.in. wspaniałego Wrocławskiego Teatru Pantomimy Henryka Tomaszewskiego, uległa swoistemu przeobrażeniu. Z teatru ulicznego, klasycznej burleski rodem z filmów Charlesa Chaplina i Bustera Keatona oraz dorobku Marcela Marceau wchłonęła elementy commedii del’arte, cyrku, klownady oraz awangardowego teatru ruchu i plastyki. Widać to było w kilku festiwalowych przedstawieniach.

W otwierającym imprezę spektaklu „Infinita” teatru Familie Flöz z Berlina oglądaliśmy wyrafinowane sceny bohaterów w maskach, którzy przeżywają swoje życie od młodości do starości. Sceny humorystyczne przeplatały się tu z dramatycznymi, przepełnionymi wrażliwością i empatią. Wieczór Współczesnej Pantomimy składał się z kilkunastu etiud, w których wystąpiło wielu międzynarodowych artystów, w tym amerykański mim Gregg Goldston, wieloletni gość i ulubieniec publiczności, uczeń Marcela Marceau i Stefana Niedziałkowskiego, jednego z głównych aktorów Henryka Tomaszewskiego. Oprócz niego w wieczorze wzięli udział młodzi mimowie z Czech, Japonii i Polski, na czele z Barłomiejem Ostapczukiem, dyrektorem artystycznym festiwalu.

Formę z pogranicza pantomimy zaprezentowała słynna Scena Plastyczna KUL w przedstawieniu „Lustro” w reżyserii Leszka Mądzika. Ten wyrafinowany artystycznie spektakl został zainspirowany życiem Brunona Schulza. Kończące festiwal „Bachantki” Wrocławskiego Teatru Pantomimy, oparte na wspaniałym przedstawieniu Henryka Tomaszewskiego „Przyjeżdżam jutro” z lat 70. ubiegłego wieku, niestety po raz kolejny dowiodły, że wrocławski teatr bez swego założyciela i wieloletniego dyrektora nie może odnaleźć się w nowej sytuacji.

 

XVI Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu. Teatr Dramatyczny. Warszawa, 10-19 czerwca

Mirosław Winiarczyk
Idziemy nr 27 (561), 3 lipca 2016 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 kwietnia

Piątek, III Tydzień wielkanocny
Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije,
trwa we Mnie, a Ja w nim jestem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 6, 52-59
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najczęściej czytane komentarze



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter