12 grudnia
wtorek
Dagmary, Aleksandra, Ady
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Dyrektor w tarapatach

Ocena: 0
775

Nagrodzony Złotą Palmą na ostatnim festiwalu w Cannes film znanego szwedzkiego reżysera został obwołany wydarzeniem sezonu.

fot. Gutek Film

Premierę poprzedziła spektakularna promocja i pokazy specjalne w wielu kinach studyjnych i komercyjnych. Dystrybutor liczy więc, że „The Square” zdobędzie w kinach liczną publiczność. Skłania do tego forma utworu, będąca mieszanką popularnej satyrycznej komedii obyczajowej i publicystycznej retoryki.

Bohaterem tego ponaddwugodzinnego filmu jest przystojny i zadowolony z siebie dyrektor prestiżowego muzeum sztuki nowoczesnej w Sztokholmie, który opracowuje projekt nowej instalacji na temat społecznej tolerancji i solidarności (!?). Pewnego dnia wpada w tarapaty. Zostaje okradziony w biały dzień na ruchliwej ulicy przy bierności licznych przechodniów. W poszukiwaniu dokumentów i telefonu zaczyna prowadzić prywatne śledztwo, jednocześnie przygotowując promocję wystawy oraz zmagając się z dwiema rozdokazywanymi dorastającymi córkami. Wychodzi na jaw jego hipokryzja.

Autorzy filmu nie szczędzą zjadliwej ironii w ukazywaniu pozerskich i pustych obyczajów środowiska propagatorów i autorów tzw. sztuki nowoczesnej oraz elity Sztokholmu. W spektakularnych scenach satyrycznych wytworne towarzystwo na uroczystej kolacji bierze udział w perwersyjnym performansie, w czasie którego mężczyzna przebrany za małpę zaczyna terroryzować kobiety. Dyrektor Christian miota się, usiłując pogodzić swoje obowiązki z prywatnym poszukiwaniem telefonu, przez co wpada w aferę z uchodźcami, niesłusznie oskarżonymi o kradzież. Reżyser pyta: Jak to się dzieje, że w społeczeństwie, które fanatycznie opiera się na poszanowaniu tzw. praw człowieka i tolerancji, jest tak dużo znieczulicy i zwykłej głupoty? Dlaczego sztuka zamienia się dziś w puste, idiotyczne instalacje, nadające się na śmietnik?

Film wydaje się nieco za długi, wątki mogły zostać zmontowane w bardziej zwartą całość. Warto także zauważyć, że satyryczna inwencja reżysera została w pewnym sensie stępiona. Powodem mogła być obawa autora, aby na dobre nie naruszyć podstaw, na których opiera się życie społeczne w Szwecji. Wiadomo, że istnieją tam liczne tabu, wedle których nie należy mówić źle o obyczajach muzułmańskich cudzoziemców ani o narzucanych przez władze ideach politycznej poprawności, metodach edukacyjnych i kulturowych, czego owocem są ukazane w filmie wynaturzenia tzw. sztuki współczesnej.

 

„The Square”, Szwecja/Niemcy/Francja/Dania, 2017. Reżyseria i scenariusz: Ruben Ostlund. Wykonawcy: Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Terry Notary i inni. Dystrybucja: Gutek Film

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".



SALON DZIENNIKARSKI



Najwyżej oceniane artykuły