29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Chrystus i Samarytanin

Ocena: 0
2150

To zaszczyt mówić o Rembrandcie w obecności Rembrandta – rozpoczął wykład towarzyszący prezentacji „Krajobrazu z miłosiernym Samarytaninem” w Łazienkach Królewskich w Warszawie bp Michał Janocha, profesor historii sztuki.

fot. materiały prasowe

Podczas godzinnej opowieści zachęcił słuchaczy do spojrzenia na dzieło w kontekście innych prac mistrza oraz europejskiej tradycji ikonograficznej. Przedstawił też alegoryczną interpretację przypowieści znanej z 10 rozdziału Ewangelii św. Łukasza.

– Jeruzalem to raj, czyli stan potrójnej harmonii człowieka: z Bogiem, z bliźnim i z samym sobą. Człowiek, który idzie do Jerycha, to Adam, czyli każdy z nas. Utracił raj na skutek grzechu pierworodnego – tłumaczył bp Janocha. W tej interpretacji zbójcy to demony, które poraniły człowieka tak, że nie może już sam pójść dalej. Prawo i prorocy (symbolizowane przez postaci kapłana i lewity) nie są w stanie go ocalić. Naprawdę wrażliwy na ludzką biedę okazuje się dopiero Samarytanin, który jest tutaj figurą Chrystusa.

– Samarytanin szedł z oliwą i winem. Używano ich do celów rytualnych. To, co jest przeznaczone dla Boga, wylał na rany pobitego człowieka. Oliwa i wino symbolizują sakramenty: chrzest i Eucharystię. Gospodą jest Kościół. To miejsce, gdzie człowiek odzyskuje godność – mówił bp Janocha. Gospoda ma jednak charakter tymczasowy. Samarytanin zostawia dwa denary i zapowiada swój powrót. Jest w tym zapowiedź drugiego przyjścia Chrystusa.

Wątek biblijny nie jest na obrazie wyeksponowany. – To właśnie w ojczyźnie Rembrandta pojawił się zabieg umieszczania scen tytułowych, które tradycyjnie były w centrum, na marginesie. Tę konwencję upowszechnił Peter Breughel – mówił bp Janocha, przywołując m.in. słynny „Upadek Ikara”. – Czy to przejaw marginalizacji tematu religijnego? Czy też jest w tym intuicja, że to co ważne, jest ukryte i trzeba próbować to odnaleźć w rzeczywistości, która nas otacza? – pytał na zakończenie prelegent.

Wykład, który cieszył się ogromną popularnością, rozpoczął cykl trzech prezentacji towarzyszących pokazowi dzieła Rembrandta. Kolejną – „Krajobraz Rembrandta z kolekcji książąt Czartoryskich – o jego historii i próbach interpretacji” Doroty Dec z Muzeum Narodowego w Krakowie – zaplanowano na 11 kwietnia. Na zakończenie, 16 kwietnia wykład „Pejzaże Rembrandta: psychologizacja natury, studia warsztatowe czy towar na sprzedaż? ” wygłosi prof. Antoni Ziemba z Muzeum Narodowego w Warszawie. Obraz można oglądać w Pałacu na Wyspie do 5 maja.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Absolwentka dziennikarstwa, etnologii i teologii. Od 2012 roku związana z tygodnikiem „Idziemy”. Należy do Wspólnoty Sant’Egidio.

- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter