28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Papież wśród szejków

Ocena: 0
2679

Jednak błyskawiczna rozbudowa miasta spowodowała, że kościół św. Józefa nie mógł zostać rozbudowany, a przy wzrastającej liczbie wiernych stał się po prostu za mały. Zamknięto go w 1983 r. i zbudowano nowy, dużo większy, na ziemi ofiarowanej przez szejka Zayeda.

 

Wśród muzułmanów

W katedrze św. Józefa odprawiane są Msze w rycie rzymskim, a także w rycie syromalankarskim. Syromalankarski Kościół katolicki jest jednym z Kościołów obrządku wschodniego; ma blisko pół miliona wyznawców, zamieszkujących głównie indyjski stan Kerala. Powstał w wyniku unii Kościoła malankarskiego z Kościołem rzymskokatolickim na początku XX w. To pokazuje, w jak specyficznych warunkach funkcjonują katolicy w ZEA i skąd pochodzą. Msze Święte odprawiane są głównie w języku angielskim, a przynajmniej raz w tygodniu w arabskim, filipińskim, malajalam, urdu i francuskim oraz rzadziej w tamilskim, konkani, syngaleskim, niemieckim, hiszpańskim, włoskim, koreańskim, polskim i ukraińskim… Po polsku Msze są odprawiane w każdą czwartą sobotę miesiąca o godzinie 18.45.

Nowe świątynie katolickie powstają w ZEA bardzo rzadko. Po części dzieje się tak dlatego, że jednak katolicy nie są ludnością rdzenną; tylko część z nich mieszka tu na stałe, inni przyjeżdżają tu do pracy, a jeśli kontrakt się zakończy – wyjeżdżają. Nie ma miejscowych kandydatów na księży, a jeżeli nawet – co się zdarza – jacyś duchowni są wyświęcani, to z reguły pochodzą z zagranicy (np. z Indii) i tam też muszą przejść formację, a potem niekoniecznie w Abu Zabi pozostają. Ze względu na muzułmański charakter kraju, w którym dniem wolnym jest piątek, obowiązek uczestnictwa w niedzielnej Mszy Świętej można wypełnić także w ten dzień albo w sobotę.

W Abu Zabi i innych miastach posługują z reguły kapucyni, tak jak pochodzący ze Szwajcarii zwierzchnik wikariatu bp Paul Hinder. W większości pochodzą z Indii, a czasami do emiratów przyjeżdżają również kapucyni z Polski.

Opinie na temat swobody wyznania w ZEA są bardzo pozytywne, choć względnie łagodne prawo nie zawsze przekłada się na zachowania miejscowych: przejście z islamu na chrześcijaństwo jest dozwolone, ale bardzo źle widziane przez arabskie społeczeństwo. Do pozostania muzułmaninem przekonują rodziny, znajomi, koledzy i przełożeni w pracy. Tym niemniej władze usilnie zwalczają muzułmański ekstremizm, a w Abu Zabi powstało specjalne centrum mające m.in. promować „pozytywna rolę rodziny, kobiety, kultury i umiarkowania religijnego”. Inną interesującą miejscową inicjatywą jest Forum Wspierania Pokoju w Społeczeństwach Muzułmańskich. A trzeba pamiętać, że ZEA graniczą z Arabią Saudyjską, islamską teokratyczną monarchią absolutną, gdzie osoba niewyznająca islamu nie może mieć obywatelstwa, a przyjmowanie przez muzułmanina innej wiary jest karane śmiercią. Za przywiezienie Pisma Świętego do Arabii Saudyjskiej także grozi śmierć.

 

Dwa lata przygotowań

Decyzja o papieskiej wizycie nie zapadła szybko. Oficjalne zaproszenie przekazała w czerwcu 2016 r. ówczesna minister ZEA ds. tolerancji, szejkini Lubna Khalid al. Qasimi, pierwsza kobieta sprawująca ministerialny urząd w tym kraju. W 2017 r. „Forbes” uznał ją za 36. najbardziej wpływową kobietę świata. Kolejne zaproszenie wręczył papieżowi kilka miesięcy później osobiście sam następca tronu. To świadczyło o rzeczywistym zainteresowaniu władz ZEA papieską wizytą.

Papież Franciszek przybędzie do Abu Zabi 3 lutego i zostanie powitany przez następcę tronu oraz członków władz ZEA. Kolejnego dnia odbędzie się uroczystość w Pałacu Prezydenckim i kolejne spotkanie z księciem Muhammadem bin Zajidem Al Nahajjanem. Tego samego dnia Franciszek odwiedzi Wielki Meczet i odbędzie spotkanie z Muzułmańską Radą Starszych, a potem uda się na wspomniane już międzynarodowe spotkanie międzyreligijne, o którym na razie wiadomo niewiele.

Na stronie katedry św. Józefa są już informacje o możliwości uczestnictwa 5 lutego we Mszy z Ojcem Świętym. Generalnie, jak podkreślono, spodziewana jest obecność wiernych z Wikariatu Arabii Południowej, ale „ze względu na zrozumienie, że jest to rzadka możliwość dla osób żyjących w pobliżu”, część miejsc zarezerwowano dla Wikariatu Arabii Północnej. Msza odprawiona zostanie w Zayed Sports City, na dużym stadionie – tam może się pomieścić 120 tys. osób, i tylko tyle biletów wstępu zostało wydanych.

– Oby ta wizyta mogła stać się ważnym krokiem w dialogu między muzułmanami i chrześcijanami, a także przyczynić się do wzajemnego zrozumienia i procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie – mówił niedawno wikariusz apostolski Arabii Południowej bp Hinder. Jak podkreślał w 2016 r. w swej wypowiedzi dla „The National”, „w naszych dwóch religiach, chrześcijaństwie i islamie istnieje głębokie zrozumienie, że ludzkie życie musi być chronione, wspierane życie rodzinne, pokonana bieda, a sprawiedliwość i pokój stanowią główny przedmiot każdej akcji politycznej (…). Mogę dać pewność – i myślę, że również przemawiam w imieniu innych chrześcijańskich kościołów – że jesteśmy gotowi uczestniczyć w budowaniu sprawiedliwego i pokojowego społeczeństwa”.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, politolog, analityk, działacz społeczny. W przeszłości związany z "Tygodnikiem Demokratycznym", "Kurierem Polskim" i "Rzeczpospolitą". Specjalizuje się w tematyce wschodniej.

- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter