29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

O. Rafał Sztejka SJ: Miłosierdzie rodzi nowe życie

Ocena: 0
2259

– Hebrajskie słowo rahămim oznacza, oprócz miłosierdzia, także łono kobiety. Bóg związał ze sobą te dwie rzeczywistości i chce, żeby dzięki miłosierdziu człowiek doświadczał nowego życia – wyjaśnia o. Rafał Sztejka SJ, misjonarz miłosierdzia.

2016-04-03 14:49 
Rozmawiała Hanna Honisz / Opole (KAI), sg

Czym jest miłosierdzie?

O. Rafał Sztejka SJ: Moja ulubiona definicja miłosierdzia, to nowe życie. Hebrajskie słowo rahămim oznacza oprócz miłosierdzia, także łono kobiety. Na poziomie semantycznym Bóg związał ze sobą te dwie rzeczywistości i chce, żeby dzięki miłosierdziu człowiek doświadczał nowego życia. Bóg pragnie także, abyśmy świadcząc miłosierdzie sobie nawzajem, odkrywali nowe życie. Miłosierdzie powinno przejawiać się w rzeczach wielkich i małych, abyśmy przebaczając nieustannie, rodzili się na nowo do życia.
 

Jaka jest różnica między miłosierdziem a miłością?

– Zasadniczo to pojęcia tożsame, a różnice są subtelne. Miłosierdzie trzeba przyjąć, żeby zaistniało. Miłości nie, bo ona i tak będzie istnieć. W każdej miłości musi być zgoda na przebaczanie, ofiarowanie siebie, czyli na miłosierdzie. Jeśli kogoś kocham, to pragnę ciągle darować mu nowe życie, chcę, by rodził się na nowo, aby wielkanocny poranek w jego życiu był w każdej godzinie, a jest to możliwe tylko dzięki miłosierdziu. Miłosierdzie powinno być zaraźliwe. Jeśli go doświadczamy, powinniśmy go świadczyć wobec innych. W Kanie Galilejskiej mamy piękną oblubieńczą miłość, pełną radości i wesela, a miłosierdzie jest wyprowadzane ze stągwi do żydowskich oczyszczeń, czyli słabości i brudu, kiedy to Jezus przemienił znajdującą się w nich wodę w wyborne wino. Miłosierdzie przemienia to, co słabe w to, co wielkie i piękne. Franciszek nazywa ludzi, którzy nie otwierają się na miłosierdzie – niemoralnymi. Ja mogę się nie otworzyć na miłość, choć ktoś mnie będzie kochał. Ale jeśli nie wpuszczę miłosierdzia do swojego życia, jeśli nie przyjmę tego daru, to go nie doświadczę.
 

Czy w Starym Testamencie Bóg objawiał się jako miłosierny?

Pierwszym aktem miłosierdzia Boga było stworzenie świata i człowieka. Cała historia zbawienia opowiada o miłosierdziu Boga. Gdy Franciszek rozsyłał w Środę Popielcową misjonarzy miłosierdzia, to wskazał nam właśnie starotestamentalny wzór synów Noego. Gdy zbudował Noe arkę, upił się i leżał nagi. Ten sprawiedliwy człowiek popełnił błąd, zgrzeszył, ale jego dzieci nakryły go płaszczem. Franciszek polecił nam, abyśmy wszystkie ludzkie nagości przykrywali płaszczem miłosierdzia, jak czyni to kochający Bóg.
 

Dlaczego kult Bożego miłosierdzia stał się tak popularny w XX wieku?

Nikt jeszcze batem nikogo nie nawrócił, ani karabinem nie zmusił do wierzenia. Serce człowieka i jego sumienie zmienia się tylko poprzez doświadczenie miłości, czułości, przebaczenia i miłosierdzia. Nie ma innej drogi na tamę zła jak dobro. W historii ilekroć człowiek stawiał na siebie, że zbawi się sam poprzez mnożenie praktyk religijnych i surową pokutę, wtedy Bóg przypominał, że to Jego miłosierdzie jest drogą do zbawienia. W wieku XX naznaczonym totalitaryzmami, wojnami i zbrodniami, musiało się obficie rozlać miłosierdzie, bo Bóg chciał wziąć zagubionego i poranionego człowieka w Swoje ramiona.
 

Jezus nazwany jest obliczem miłosierdzia Boga, ale Ewangelie opisują, że potrafił skarcić faryzeuszów, powywracał stoły kupców w świątyni, Jego Kazanie na Górze było bardzo radykalne…

Patrząc na Jezusa, Jego życie, śmierć i zmartwychwstanie, widzimy plan Boga wobec człowieka, czyli dzieło odkupienia. Miłosierdzie to nie tylko piękne słówka, ale też radykalne działanie, pełne emocji, ekspresji. Pamiętajmy, że celem jest nasze zbawienie.
 

Jak się ma zatem sprawiedliwość do miłosierdzia Bożego?

Papież Franciszek trafnie to opisuje, że miłosierdzie Boga jest sprawiedliwością Bożą. Wypełnieniem sprawiedliwości Bożej jest miłosierdzie.
 

Czy Bóg karze za grzechy? Potop, zniszczenie Sodomy i Gomory, wojny, plagi egipskie, choroby, śmierć czy to nie kary za grzechy ludzi?

Jeśli przez zbyt szybką jazdę samochodem ulegniemy wypadkowi, to rozbite auto, ranni, a może nawet ofiary śmiertelne, to nie kara za grzechy zesłana przez Boga, ale wynik naszej bezmyślności. Skutki naszego grzesznego działania mogę uderzać w nas i w innych. Miłosierdzie Boga nieraz powstrzymuje ten naturalny mechanizm i uwalnia nas od konsekwencji własnych grzechów.
 

Papież Franciszek w swojej bulli pisze, że „miłosierdzie to słowo, które objawia Przenajświętszą Trójcę”. Dlaczego zatem grzechy przeciwko Duchowi Świętemu nie będą odpuszczone?

Duch Święty to klucz, który otwiera przestrzeń naszego sumienia, aby dostało się do niego Boże miłosierdzie. Jeśli w sposób świadomy i dobrowolny zamkniemy się na łaskę, to Bóg uszanuje naszą wolność i nie będzie się narzucał z miłosierdziem.
 

Czy ktoś przed św. Faustyną Kowalską głosił kult miłosierdzia Bożego?

Moja ulubiona św. Małgorzata Maria Alacoque, żyjąca trzy wieki przed św. Faustyną, mówiła, że Chrystus jest źródłem i oceanem Bożego miłosierdzia. Powtarzała też często, że wszystko będzie spalone ogniem Jego miłości. Spisała swe myśli w duchowym dzienniczku i pozostawiła obraz Najświętszego Serca Pana Jezusa gorejącego miłością.
 

Dlaczego Bóg wybrał polską zakonnicę na sekretarkę Bożego miłosierdzia?

To sekret Boga. Myślę, że zrobił to z kilku powodów. W dwudziestoleciu międzywojennym odradzała się polska państwowość. Helena Kowalska pochodziła z rolniczej rodziny z Głogowca k/Łodzi. Jako młoda dziewczyna pracowała jako służąca w zamożnych domach, również żydowskich, gdzie doznała wiele życzliwości i miłości. To była osoba o dużej wrażliwości, pokorna siostra zakonna, a Bóg kocha ludzi pokornych. W Wilnie, gdzie miały miejsce objawienia Jezusa Miłosiernego, wizerunek Matki Bożej Miłosierdzia jest czczony od setek lat. W Płocku natomiast, Jezus objawił się przy piecu chlebowym, bo Boże miłosierdzie chce być naszym pokarmem codziennym. Zaś wileński ogród, w którym pracowała s. Faustyna uczy, że miłosierdzie ma być jak piękne, pachnące, pociągające, zadbane. Historia życia s. Faustyny Kowalskiej pokazuje, że to prostota jest kluczem do nieba, odkrycia piękna Boga i miłości.
 

Czemu właśnie ufność jest naczyniem miłosierdzia?

Gdyby syn marnotrawny nie ufał, że ojciec go nakarmi, to nie wróciłby do domu. Naczynia zazwyczaj są kruche. Ufność też jest krucha i wystawiana nieustannie na próbę, bo ciągle się zawodzimy na organizacji życia społecznego, drugim człowieku. Ufność jest sprawą bardzo delikatną. Ufać to wspinaczka górska z asekuracją, to pójście w dym jak strażacy w akcji, którzy choć się nie widzą, to ufają i polegają na sobie. Miłosierdzie to odkrycie, że jest Ktoś, Kto mi pomoże. Ufność to akt woli, ten jeden krok, który należy do człowieka, aby doświadczyć Bożego miłosierdzia.
 

Jakie są znaki i sposoby czerpania z miłosierdzia Bożego?

Oprócz sakramentów, Jezus wskazał św. Faustynie obraz, koronkę, Godzinę Miłosierdzia i święto. Obraz z podpisem „Jezu ufam Tobie”, aby człowiek stawał się tym, na co patrzy, czerpał błogosławieństwo i pokój płynący z wizerunku Miłosiernego. Strumienie łaski biało-czerwone wypływające z boku Chrystusa odsyłają nas do ostatnich chwil Jezusa na krzyżu, a krew i woda wypływające z serca oznaczają sakramenty Kościoła. Ta scena nakłada się na inną, czyli spotkanie ze Zmartwychwstałym Panem w wieczerniku, który przychodzi do uczniów z orędziem pokoju. Jezus ubrany w jasną szatę, wznosi rękę do błogosławieństwa. Na tym obrazie ma bose stopy, niczym niewolnik, który oddaje się nam w posłudze miłości. Ten prosty wizerunek przemawia do każdego człowieka, również niepiśmiennego, dlatego możemy go spotkać w kościołach na całym świecie. Kolejnym znakiem jest Koronka do Bożego miłosierdzia, czyli prosta krótka modlitwa. Jesteśmy istotami zmysłowymi, lubimy mieć coś w ręku, powtarzać słowa jak refren, który staje się mottem na życie. Kolejnym znakiem jest Godzina Miłosierdzia, czyli 15.00 – czas otwarcia serca Jezusa. Wtedy też zerwała się zasłona przybytku w świątyni, a dzięki miłosierdziu każde profanum może stać się sacrum. Ostatnim znakiem jest Święto Miłosierdzia przypadające w drugą Niedzielę Wielkanocną. Bóg chce oddziaływać na wszystkie sfery życia, na wyobraźnię wzrokową, dotykową i aspekt świętowania.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter