21 lutego
piątek
Eleonory, Fortunata, Roberta
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Niedziela Słowa Bożego

Ocena: 0
651

Słowo Boże komunikuje nas z Bogiem żywym! - mówi ks.prof. Henryk Witkczyk w rozmowie z Ireną Świerdzewską

ks. prof. Henryk Witkiewicz | fot.I.Świerdzewska

Jak mamy przeżywać Niedzielę Słowa Bożego ustanowioną przez papieża Franciszka?

Każda niedziela jest „dniem Pana”, czyli zmartwychwstałego Jezusa, który także dziś przychodzi – tak jak kiedyś do Apostołów zebranych w Wieczerniku czy do uczniów idących do Emaus – najpierw pod postacią Słowa Bożego. Wyjaśnia Pisma, przypomina swoje ewangeliczne nauczanie o cierpiącym, ale i uwielbionym przez Boga Synu Człowieczym. To pierwsza, można powiedzieć, podstawowa czynność zmartwychwstałego Pana – wypełnia ją przez wszystkie wieki, aż do skończenia świata. Dlatego w każdą niedzielę po odczytaniu fragmentów Pisma Świętego słyszymy: „Oto Słowo Boże”, a po Ewangelii: „Oto Słowo Pańskie”. Duch Święty nadaje tym Słowom moc zbawczą, wlewa w nie łaskę, która oczyszcza i przemienia tych, którzy słuchają z wiarą i przyjmują Słowo do swoich sumień, w świat myśli i uczuć. Niedziela Słowa Bożego ma być w całym Kościele dniem poświęconym dziękczynieniu i uwielbieniu Boga za ten niezwykły, najbardziej podstawowy i powszechnie ofiarowany dar Słowa Bożego.

Dzieło Biblijne im. Jana Pawła II już od 2008 r. patronuje Tygodniowi Biblijnemu, ustanowionemu przez Konferencję Episkopatu Polski, i Narodowemu Czytaniu Pisma Świętego w odpowiedzi na Synod o Słowie Bożym w życiu i misji Kościoła (2008). Z radością przyjęliśmy motu proprio Franciszka Aperuit illis, które ustanawia Niedzielę Słowa Bożego. Rozumiemy ją jako papieskie dopełnienie i zwieńczenie naszych inicjatyw.

 

Czy termin Niedzieli Słowa Bożego ma związek z Tygodniem Modlitw o Jedność Chrześcijan?

Tak za Soborem i adhortacją Benedykta XVI Verbum Domini zaleca Franciszek. Konieczna jest wspólna modlitwa, aby we wszystkich wspólnotach chrześcijańskich i Kościołach Pismo Święte było nie tylko czytane i często subiektywnie wyjaśniane, ale studiowane oraz interpretowane za pomocą metod naukowej egzegezy, z poszanowaniem żywej Tradycji apostolskiej – w celu budzenia i pogłębiania zbawczej wiary ludzi współczesnych. Z drugiej strony, pogłębiający się dialog na płaszczyźnie naukowej w zakresie interpretacji Pisma Świętego służy temu, aby wszyscy chrześcijanie z coraz większą pewnością rozumu i wiary widzieli, że tym, co najbardziej ich łączy i prowadzi do pełnej komunii, jest Słowo Boże.

 

Jak ma się ta inicjatywa do obchodzonego w Polsce na przełomie kwietnia i maja Tygodnia Biblijnego i Narodowego Czytania Biblii?

Niedziela Słowa Bożego ma przede wszystkim, choć nie wyłącznie, charakter modlitewny i refleksyjno-medytacyjny. Natomiast Narodowe Czytanie Pisma Świętego i Tydzień Biblijny są w większym stopniu ukierunkowane na praktykę, na animację biblijną całego duszpasterstwa, do czego w 2008 r. wzywał Benedykt XVI po Synodzie o Słowie Bożym w życiu i misji Kościoła. Łączymy je z tematem roku duszpasterskiego (w tym roku: „Wiara a Eucharystia”). Dzieło Biblijne im. Jana Pawła II przygotowuje różnorodne modele komunikowania się wierzących ze Słowem Bożym. Są one proponowane duszpasterzom, katechetom i animatorom grup biblijnych w parafiach. Są swego rodzaju stołem Słowa Bożego, obficie zastawionym, aby wierzący mogli doświadczyć, jak smakuje Chleb życia, jak prowadzi przez cały dzień, tydzień, miesiąc czy rok.

 

Papież pisze o „przemienieniu, które wydarza się w momencie lektury Pisma Świętego”. Jak to rozumieć?

Trafnie to wyraził św. Ambroży, który pisał: „Gdy człowiek bierze do ręki z wiarą Pismo Święte i je czyta, znów przechadza się z Bogiem w raju” (Epistola 49). Czytane i słuchane z wiarą słowa Pisma wprowadzają człowieka, zanurzonego w swojej osobistej historii, w dzieje zbawienia. Dodają do jego życia wymiar nadprzyrodzony, wieczny, duchowy. Tym samym przemieniają jego historię w życie dla Boga i dla braci – w antycypację nieba. Słowo Boże komunikuje z Bogiem żywym!

 

Ostatnio pojawiły się publikacje zarzucające Papieskiej Komisji Biblijnej reinterpretację grzechu sodomskiego. Jak Ksiądz to skomentuje?

Autorzy takiej reinterpretacji manipulują i zakłamują przesłanie zawarte w wydanym przez Papieską Komisję Biblijną dokumencie „Czym jest człowiek? Przewodnik po antropologii biblijnej”. Już przed miesiącem polemizowałem z tezami pojawiającymi się w amerykańskich mediach. W ostatnich dniach po raz kolejny doszło do niewłaściwej interpretacji. Autor bazował na artykułach poprzedników, prawdopodobnie nie czytał wydanej w języku włoskim książki i wycofał artykuł z portalu, na którym został on opublikowany. Dokument wydany przez Papieską Komisję Biblijną nie podważa dotychczasowej, tradycyjnej interpretacji grzechu Sodomy, ale ją jeszcze wzmacnia. Pokazuje, że grzech Sodomy dotyczy również nietolerancji wobec ludzi mających normalną wizję człowieka i małżeństwa oraz przed morderczą przemocą na tle seksualnym. Proszę wszystkich o cierpliwość – oficjalny polski przekład tego dokumentu ukaże się w kwietniu, 24 kwietnia planowana jest jego oficjalna prezentacja w KEP.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarka, absolwentka SGGW i UW. Współpracowała z "Tygodnikiem Solidarność". W redakcji "Idziemy" od początku, czyli od 2005 r. Wyróżniona przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich w 2013 i 2014 r.

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 21 lutego

Jeśli ktoś chce pójść za Mną, niech się zaprze samego siebie
Dziś w Kościele: piątek, VI tydzień zwykły, wsp. dowolne św. Piotra Damiani, biskupa i doktora Kościoła
Czytania liturgiczne (rok A, II): Jk 2, 14-24. 26; Ps 112, 1b-6; Mk 8, 34-9, 1
+ Komentarz Bractwa Słowa Bożego do czytań
SalveNet zaprasza na Duchową siłkę o. Szymona Janowskiego OFMCap.

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -