16 stycznia
środa
Marcelego, Włodzimierza, Waldemara
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Kontrreformacja potrzebna od zaraz

Ocena: 0
664

Truizmem jest stwierdzenie, że Kościół, nie tylko w Polsce, stoi w obliczu wyzwań, które przywodzą na myśl XVI w., okres reformacji, który to kataklizm w wielkim stopniu był wynikiem rozlicznych wewnętrznych skandali, szczególnie obyczajowych i finansowych.

fot. ks. Henryk Zieliński/Idziemy

Ów okres ogromnych wstrząsów zapoczątkowanych wystąpieniem Marcina Lutra zaowocował nie tylko trwałym rozłamem, ale także procesem odwrotnym, nazwanym kontrreformacją, odradzaniem się wiary w Europie i ewangelizacją wielu krajów w obu Amerykach i w Azji. Kontrreformacja szczególnym sukcesem zakończyła się w Rzeczypospolitej Obojga Narodów – i miejmy nadzieję, że historia powtórzy się i tym razem.

Należy jednak pamiętać, że historia sama się nie powtarza. Tak jak na przełomie XVI i XVII w., potrzebny jest teraz ogromny wysiłek całego Kościoła, duchownych i świeckich – skierowany na przekonanie przeciętnego rodaka, że w XXI w. katolicyzm to nie przeżytek. Przed wiekami cel ten osiągnięto nie tylko bezpośrednio, w drodze dysput teologicznych, ale także pośrednio, poprzez nacisk na wykształcenie (szkolnictwo wyższe) i wykorzystanie sztuk pięknych. Szczególną rolę odegrała rewolucja w technice rozpowszechniania poglądów: druk – a dzięki niemu książki – był wówczas naczelnym orężem.

 

Mniej ambony

Ośmielę się postawić hipotezę, że i w dzisiejszych warunkach samo pisanie rozpraw teologicznych wiele nie zmieni, konieczne jest „wyjście do mas”, czyli wcielenie w życie postulowanej przez św. Jana Pawła II „nowej ewangelizacji”. Niestety, w Polsce nadal dominuje ewangelizacja z ambony, natomiast dużo mniejszy nacisk jest kładziony na telewizję, radio i internet – media, które bezpośrednio docierają do każdego odbiorcy.

 

Czytaj dalej w e-wydaniu lub wydaniu papierowym
Idziemy nr 2 (691), 13 stycznia 2019 r.
Artykuł w całości ukaże się na stronie po 27 stycznia 2019 r.

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Autor jest profesorem ekonomii w Hollins University w stanie Wirginia, USA

 

Najwyżej oceniane artykuły



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -