28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Kobiety bliżej ołtarza

Ocena: 3.36667
2955

Kobiety służące do Mszy św. w polskich parafiach widzimy dość rzadko. Co zmienia decyzja papieża Franciszka o dopuszczeniu kobiet do posługi lektoratu i akolitatu?

fot. Wojciech Łączyński

Zdążyliśmy się przyzwyczaić do tego, że wokół księdza odprawiającego Mszę widzimy tylko chłopców lub dorosłych mężczyzn. Ale są parafie, gdzie kobiety – osoby świeckie lub siostry zakonne – podczas Liturgii Słowa można zobaczyć przy ambonce niemal codziennie. Do rzadkości należą jednak dziewczyny dzwoniące na podniesienie lub trzymające patenę podczas udzielania Komunii. Ale w niektórych wspólnotach parafialnych tradycja dziewcząt służących do Mszy św. ma już dobre kilkanaście lat.

– Zaczęło się przypadkowo. Mój brat kilka miesięcy po I Komunii św. zgłosił do księdza proboszcza, że chce służyć, ale powiedział, że przyprowadzi też siostrę. I tak zostałam postawiona przed faktem dokonanym – uśmiecha się Justyna Lipińska, dziś żona i mama, od dwunastu lat zaangażowana w ministranturę. Jak opowiada, pierwsze miesiące wiązały się z ogromnym stresem, ale z upływem czasu było coraz lepiej. – Służba przy ołtarzu nauczyła mnie przede wszystkim odpowiedzialności. Mam wrażenie, że spojrzenie „od środka”, blisko ołtarza, pozwala mi bardziej świadomie przeżywać Mszę św. Zupełnie inaczej przeżywam każdy gest, każde słowo. Czuję silniejszą więź z Panem Bogiem – wyjaśnia pani Justyna. – Teraz mam już rodzinę, a mój mąż jest organistą. Razem z naszym synkiem tworzymy wyjątkową wspólnotę i przeżywamy Mszę św. bliżej Pana Boga, jakbyśmy byli we własnym domu.

 


KIM SĄ LEKTOR I AKOLITA?

Funkcję lektora i akolity do tej pory oficjalnie mogli pełnić tylko mężczyźni. Posługa lektorów, którzy czytają Pismo św. podczas nabożeństw liturgicznych, większości jest znana. Znacznie rzadziej słyszymy o akolitach, których służba koncentruje się wokół ołtarza. Akolita nie tylko posługuje podczas Mszy św. i innych czynności liturgicznych, ale jako nadzwyczajny szafarz może rozdawać Komunię św., wystawić Najświętszy Sakrament do adoracji, a po niej schować go do tabernakulum, choć nie ma możliwości udzielenia wiernym błogosławieństwa na zakończenie adoracji.

Jak dotąd kobiety mogły przynosić dary do ołtarza, zbierać tacę, prowadzić komentarz liturgiczny czy czytać Słowo Boże podczas Mszy św. To ostatnie było dość częstą praktyką, choć panie nie mogły brać udziału w kursach formacyjnych ani na stałe pełnić funkcji lektora czy akolity. Ten stan rzeczy zmieniła ostatnia decyzja papieża Franciszka, zawarta w motu proprio „Spiritus Domini”. Jak pisze Ojciec Święty: „(…) ugruntowana praktyka w Kościele łacińskim istotnie potwierdziła, że takie świeckie posługi, opierając się na sakramencie chrztu, mogą być powierzane wszystkim zdatnym wiernym, zarówno mężczyznom, jak i kobietom (…)”.

 


REWOLUCJA CZY EWOLUCJA?

Do 1972 r. lektorat i akolitat były tzw. święceniami niższymi, zastrzeżonymi tylko dla tych mężczyzn, którzy przygotowywali się do kapłaństwa. Dopiero papież Paweł VI zadecydował o wprowadzeniu posług w miejsce święceń niższych. Posługi – lektorat i akolitat – przestały być zarezerwowane dla alumnów wyższych seminariów duchownych, mogą być nadawane także ludziom świeckim. Do dzisiaj jednak w seminariach duchownych lektorat i akolitat są etapami przygotowania do święceń.

Pierwsze zielone światło dla posługi dziewcząt przy ołtarzu dała Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów w 1994 r. Według słów skierowanych wówczas do przewodniczących konferencji biskupów poszczególni biskupi po konsultacji z konferencją episkopatu danego kraju mogli zezwolić, aby dziewczęta także służyły do Mszy św. Podstawowym kryterium, które wskazywała kongregacja, były prawdziwe potrzeby wiernych i dobro parafii.

Jak wyjaśnia bp Adam Bałabuch, przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP, wszelkie zmiany wynikające z decyzji Ojca Świętego potoczą się raczej ewolucyjnie niż rewolucyjnie. – W Polsce ponad dziesięć lat istnieją ścisłe przepisy, które określają zasady tworzenia szkół lektora i akolity dla mężczyzn, czyli cyklu przygotowującego do spełniania obydwu posług. Przez ten czas takie szkoły powstały tylko w kilku diecezjach, a obecnie trudno powiedzieć, czy dokument papieża przyśpieszy ich wprowadzanie. Trzeba też podkreślić, że zanim w diecezjach zacznie być wprowadzana posługa lektoratu i akolitatu dla kobiet, najpierw – zgodnie z motu propriopapieża – potrzebne jest zarządzenie konferencji episkopatu w sprawie warunków przyjmowania kobiet do tych posług. Także do konferencji episkopatu należy ustalenie kryteriów formacyjnych (zgodnie z listem papieża). Zmian wymagają również teksty liturgiczne ustanowienia lektorów i akolitów, a to z kolei wiąże się z koniecznością kolejno zatwierdzenia (approbatio) konferencji episkopatu i potwierdzenia (confirmatio) ze strony Kongregacji ds. Kultu Bożego – wyjaśnia bp Bałabuch.

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 28 marca

Wielki Czwartek
Daję wam przykazanie nowe,
abyście się wzajemnie miłowali,
tak jak Ja was umiłowałem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 13, 1-15
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter