27 października
wtorek
Iwony, Sabiny
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Jak czytać Biblię?

Ocena: 4.9
876

Najważniejsze, aby rodzinna lektura Pisma Świętego kończyła się modlitwą inspirowaną odczytanymi słowami. - mówi ks. prof. Henryk Witczyk, biblista,  rozmowie z Ireną Świerdzewską

Ks. prof. Henryk Witczyk (1955) – kierownik Katedry Teologii Biblijnej Nowego Testamentu w Instytucie Nauk Biblijnych KUL, członek Papieskiej Komisji Biblijnej z mianowania Benedykta XVI, przewodniczący Stowarzyszenia Biblistów Polskich, przewodniczący Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II, dyrektor Instytutu Teologii Biblijnej „Verbum”.


 

Jak przeżywać XII Tydzień Biblijny w obecnej sytuacji?

Przeżywanie w domu ma szansę być znacznie głębsze niż w poprzednich latach. Rodzice mogą przygotować na Tydzień Biblijny specjalny stolik, odpowiednio ozdobiony, ze świecą nawiązującą do światła Wielkanocy i Chrystusa zmartwychwstałego, na którym będzie otwarta Biblia rodzinna. Codziennie, poczynając od 26 kwietnia, rodzina może razem czytać i rozważać wybrane fragmenty z Ewangelii według św. Mateusza i Księgi Syracha. Kto ma możliwość, może wydrukować sobie w kolorze albo wyświetlić na dużym monitorze komputera czy telewizora plakat Tygodnia Biblijnego i Narodowego Czytania. Najważniejsze, aby taka wspólna rodzinna lektura nie kończyła się na odczytaniu fragmentu, ale obejmowała też jego rozważanie przez każdego z uczestników, dialog wokół prawdy w nim zawartej, a nade wszystko wspólnie formułowaną i wypowiadaną przez każdego modlitwę inspirowaną słowami odczytanej Ewangelii.

Najważniejsze są przeżycia w kościele i w domu. Byłoby dobrze, gdyby w kościołach wierni mogli znaleźć na przestrzeni najbliższych kilku tygodni pudełko czy koszyczek z wypisami z Ewangelii wg św. Mateusza i Księgi Syracha, które można wziąć do domu jako list Pana Boga „do mnie” na ten rok. Duszpasterze otrzymali odpowiednie pomoce: propozycję rytuału czytania przed Mszą Świętą fragmentów Ewangelii wg św. Mateusza (w tym roku; zob. www.biblista.pl – rytuał i sigla, a także plakaty), komentarze liturgiczne, materiały do homilii, modlitwy wiernych, krąg biblijny, konferencje biblijne, oryginalną Drogę Światła (rozważania, modlitwy i obrazy, itinerario duchowe na czas wielkanocny).

 

Nie możemy uczestniczyć we Mszy Świętej w kościele, ale w domu mamy księgę Słowa Bożego. Jak korzystać z Biblii w dobie epidemii?

Są różne możliwości czytania, rozważania i kontemplacji Słowa Bożego zapisanego w natchnionych księgach Pisma Świętego. Czas pozostawania w domu sprzyja lekturze ciągłej, tzw. lectio continua, czyli zapoznaniu się każdego dnia z inną księgą. Warto zacząć od Nowego Testamentu i krótszych, mniej znanych listów apostolskich. Mamy czas na przeczytanie wprowadzenia podającego czas i okoliczności powstania danego listu, problemy wspólnoty, do której apostoł się zwraca, najważniejsze prawdy dotyczące Pana Boga i zbawienia człowieka. Osoby korzystające z internetu mogą zajrzeć na stronę www.biblista.pl i zapoznać się z metodą lectio divina, aby następnie ją praktykować w miarę samodzielnie w kręgu rodziny. Na stronie tej znajdziemy gotowe materiały pomagające przeżyciu lectio divina do czytań na każdą niedzielę roku A, B i C. Rzecz jasna, podczas Narodowego Czytania Pisma Świętego każdy może otrzymać w kościele – w niedzielę, 26 kwietnia lub w kolejnych dniach – osobisty „list od Pana Boga”, czyli karteczkę z referencjami do Ewangelii wg św. Mateusza i Księgi Syracha. Są one pomyślane jako tekst do codziennej medytacji – werset po wersecie – i modlitwy, zwłaszcza wieczornej.

 

Czy Biblia jest księgą dla każdego? Mówi się przecież, że bez kontekstu kulturowego czy historycznego trudno zrozumieć, co czytamy.

I jedno, i drugie jest prawdą. Ale coraz więcej mamy takich wydań Pisma Świętego i takich komentarzy do poszczególnych ksiąg, w których ten kontekst kulturowy i historyczny jest precyzyjnie, zgodnie z najnowszymi danymi naukowymi, przybliżany. Ale równocześnie pamiętajmy o tym, że Słowo Boże utrwalone w ludzkich słowach Pisma Świętego ma charakter ponadczasowy. Do ich poprawnego odczytania, czyli wydobycia Bożego orędzia, stosujemy cały szereg zasad literackich (kontekst bliższy, kontekst dalszy, jedność Starego i Nowego Testamentu, analogia wiary), nie mówiąc o zasadach stricte związanych z analizą retoryczną, poetycką czy narracyjną całych ksiąg bądź odpowiednich fragmentów (w zależności od gatunku literackiego czytanego fragmentu). Ale najważniejszy jest kontekst eklezjalny – czyli czytanie Pisma Świętego wraz z Kościołem i w duchu, w którym zostało napisane. Osobista lektura winna być od czasu do czasu tematem rozmowy ze spowiednikiem czy z duszpasterzem, a w szczególnych przypadkach osób powołanych lub obdarzonych specjalną misją w Kościele – z kierownikiem duchowym.

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarka, absolwentka SGGW i UW. Współpracowała z "Tygodnikiem Solidarność". W redakcji "Idziemy" od początku, czyli od 2005 r. Wyróżniona przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich w 2013 i 2014 r.

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 27 października

Wtorek, XXX Tydzień zwykły
+ Dzień Powszedni
Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi,
że tajemnice królestwa objawiłeś prostaczkom.

+ Czytania liturgiczne (rok A, II): Ef 5,21-33; Ps 128,1b-5; Łk 13,18-21
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)



Najczęściej czytane artykuły

E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Najczęściej czytane komentarze



Najwyżej oceniane artykuły

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter