24 kwietnia
środa
Horacego, Feliksa, Grzegorza
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Chrześcijanie w Egipcie

Ocena: 4.65
7856

Jak pogodzić te informacje z tymi podawanymi przez egipskie media po zamachach ekstremistów w Niedzielę Palmową na kościoły koptyjskie? Czy na przykład muzułmanie oddawali w meczetach krew dla poszkodowanych?

To rodzaj propagandy. Może zdarzył się jednostkowy przypadek. Meczety nie są miejscem do oddawania krwi, a islam nie jest religią, która namawia do oddawania krwi dla ratowania innych. Po tym zamachu mój znajomy muzułmanin nie pytał mnie, czy wszystko w porządku z moją rodziną. Kiedy z kolei rozmawiałem przez telefon ze znajomą muzułmanką i pytałem, co dzieje się w Egipcie, bo dochodzą nas złe wiadomości, usłyszałem, żebym nie zwracał uwagi na takie informacje. Niektórzy muzułmanie napisali na Facebooku, że wstydzą się z powodu zajść w Egipcie, a inni – że muzułmanie są atakowani tak samo, jak Koptowie.

 

Jako przełom w stosunkach muzułmanów i chrześcijan media traktują spotkanie papieża Franciszka z szejkiem Ahmadem at-Tajjibem, imamem kairskiego uniwersytetu Al-Azhar. Czy rzeczywiście imam prezentuje przypisywaną mu postawę dialogu?

Spotkanie wpisuje się w protokół dyplomatyczny przewidziany dla tej wizyty w Egipcie zwierzchnika Kościoła katolickiego. Trzeba pamiętać, że dialog międzyreligijny był otwarty do czasu, kiedy at-Tajjib nie zamknął go na znak protestu po wykładzie Benedykta XVI w 2006 r. na Uniwersytecie Ratyzbońskim w Niemczech. Mimo że papież przeprosił za użyty cytat, który zresztą nie był jego opinią o muzułmanach, relacje zostały zerwane. O jakim więc dialogu mówimy, skoro lektura obowiązkowa w szkole uczy, że dozwolone jest zabijanie „niewiernych”, gotowanie ich mięsa i głów, dozwolone jest też picie ich krwi. Na te pytania at-Tajjib nie chce odpowiadać, nie chce też zmienić programu nauczania. Absolwenci kairskiego uniwersytetu Al-Azhar są członkami ruchów terrorystycznych. Jeśli jedna strona akceptuje istnienie Daesch – Państwa Islamskiego czy zabijanie ludzi w ramach postaw religijnych, to czy można z taką stroną prowadzić dialog?

 

Z wizytą Franciszka wiążą się nadzieje na jej ekumeniczny wymiar...

Wizyta papieska związana jest z odwiedzinami katolików w Egipcie, a także ze spotkaniem z patriarchą Koptyjskiego Kościoła Ortodoksyjnego, Tawardosem II, w sprawie rozpoczęcia pojednania, unii kościelnej. W Egipcie są ortodoksyjny Kościół koptyjski i Kościół katolicki obrządku koptyjskiego. Ta druga wspólnota, do której należę, liczy 220 tys. wiernych na całym świecie.

Tawardos II odbył wizytę u Franciszka w Watykanie, po której mówił o konieczności pracy w kierunku unii kościelnej. Liczymy, że wizyta papieża w Egipcie będzie kolejnym krokiem w kierunku pojednania, zwłaszcza że Kościół egipski niewiele różni się od Kościoła katolickiego, i nie są to sprawy na poziomie dogmatów.

W Kościele egipskim ślub może być zawarty tylko pomiędzy osobami, które są we wspólnocie Kościoła. Różnice dotyczą też Credo. Kościół egipski określa, że Duch Święty pochodzi tylko od Ojca, co jest raczej kwestą definicji. Nie uznaje się figur świętych, jest ikonostas.

Hierarchia kościelna jest gotowa na zmiany, wierni jeszcze nie.

 

Jak można wesprzeć chrześcijan w Egipcie?

Koptów wskazuje się jako świadków wiary, męczenników, ale obok tego zakłamywany jest w mediach ich obraz. Pokazywani są jako żebracy, śmieciarze. Oczywiście są wśród Koptów ludzie biedni, ale są też żyjący dostatnio. Potrzebna jest więc prawda i modlitwa. Modlitwy chrześcijanie w Egipcie potrzebują wiele; nie wiadomo, jak długo będą wytrzymywać prześladowania.

 

***
Ashraf Benyamin
– po ukończeniu studiów wychowania muzycznego na Uniwersytecie Helwan w Kairze, w 1987 r. rozpoczął studia na Akademii Muzycznej w Poznaniu. Współpracował jako skrzypek z Kairską Orkiestrą Symfoniczną. Założył Świdnicką Orkiestrę Kameralną „Sinfonietta”. Dyrygował orkiestrami filharmonicznymi i kameralnymi, m.in. Filharmonią Poznańską, Filharmonią Wrocławską, Filharmonią Dolnośląską. W roku 2013 Rada Wydziału Kulturoznawstwa i Filologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie nadała mu stopień naukowy doktora nauk humanistycznych. Obecnie jest wykładowcą w Zakładzie Arabistyki i Islamistyki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarka, absolwentka SGGW i UW. Współpracowała z "Tygodnikiem Solidarność". W redakcji "Idziemy" od początku, czyli od 2005 r. Wyróżniona przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich w 2013 i 2014 r.

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 24 kwietnia

Środa, IV Tydzień wielkanocny
Ja jestem światłością świata,
kto idzie za Mną, będzie miał światło życia.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 12, 44-50
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)
+ Nowenna do MB Królowej Polski 24 kwietnia - 2 maja

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter