„30 lat obecności nauczania religii w szkole to okazja do rachunku sumienia, ale też do wyznaczenia pewnych nowych kierunków i nowych zadań, które czekają katechezę" – powiedział bp Marek Mendyk, były przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego. Katecheza w szkole była jednym z tematów 386. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski obradującej w dniach 27-29 sierpnia br. na Jasnej Górze.
Fot. BP KEP, episkopat.plBp Mendyk zauważył, że pierwsza rzecz, na jaką należy zwrócić uwagę to przede wszystkim kształtowanie świadomości i budzenia tożsamości katechety.
Katecheta musi wiedzieć kim jest, jaką misję ma do spełnienia, na czym chce budować. Jest to zadanie, które Komisja wyznacza sobie na przyszłość jeśli chodzi o relacje z dyrektorami wydziałów katechetycznych
– podkreślił hierarcha.
Jako drugą kwestię biskup wymienił formację katechetów.
To nie tylko formacja merytoryczna, ale również formacja duchowa. Wprawdzie katecheci zdali w ubiegłym roku ten egzamin dobrze, kiedy były strajki, ale życie niesie nowe problemy i okazuje się, że ta formacja jest niezwykle ważna i potrzebna
– zaznaczył bp Marek Mendyk.
Podkreślił również istotę odważnego wchodzenia w przestrzeń informacyjną w sensie nowych technologii informacyjnych, docierania do człowieka.
Myślę, że to już nie tylko środek, ale przestrzeń, gdzie powinniśmy być odważnie obecni z Dobrą Nowiną
– zauważył duchowny.
Bp Mendyk zwrócił także uwagę na pedagogizację rodziców, czyli wyjście naprzeciw problemom, które niesie życie. „Chodzi o to, aby pokazywać rodzicom problemy, które niesie życie, niesie świat, aby pomóc im w odczytywaniu tych problemów oraz w szukaniu rozwiązań” – powiedział.