Triduum Paschalne jak w soczewce zawiera to wszystko, co jest największą tajemnicą w sensie doniosłości życia Kościoła – podkreślił ordynariusz diecezji warszawsko-praskiej bp Romuald Kamiński w przeddzień pierwszego dnia Triduum – Wielkiego Czwartku.
fot. ks. Henryk Zieliński/IdziemyPAP: Proszę powiedzieć, dlaczego Triduum Paschalne określa Kościół jako kulminację życia liturgicznego całego roku?
Bp Romuald Kamiński: Przygotowujemy się do dni, które nazywamy Triduum Paschalnym przez cały Wielki Post. Natomiast w Triduum Paschalnym, jak w soczewce zawiera się to wszystko, co jest największą tajemnicą w sensie doniosłości życia Kościoła.
Rozpoczyna się ono uroczystym celebrowaniem Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek, w czasie której szczególne miejsce zajmuje promocja kapłaństwa i ustanowienie Eucharystii. Celebrujemy w tym dniu sakrament miłości, patrzymy jak Chrystus swoim przykładem wyznacza jakby nowe trendy w życiu świata, nową jakość życia. Chrystus umywając nogi apostołom, to nie jest tylko gest fizyczny, czy związany z kulturą, ale to jest wskazanie na wielkie sprawy służebności wobec drugiego człowieka.
W Wielki Piątek przeżywamy misterium Męki Pańskiej i śmierci Pana Jezusa. To jest celebracja tych wydarzeń, które poprzez krzyż prowadzą nas na wyżyny zbawienia, na wyżyny Królestwa Bożego.
W Wielką Sobotę celebrujemy taki czas, kiedy mamy okazję do wyciszenia i adoracji Najświętszego Sakramentu, na co szczególnie dzisiaj powinniśmy zwracać uwagę, bo w całym rozgardiaszu światowym bardzo dla człowieka niebezpiecznymi i nieprzychylnym, to wyciszenie przed obliczem naszego Pana i Zbawiciela w Najświętszym Sakramencie jest wskazaniem na coś, co jest pierwszorzędnym ratunkiem. Wielka sobota kończy się uroczystą Wigilią Paschalną.
Mimo rozpiętości tych trzech dni, Kościół woli je brać pod wspólny mianownik, nazywając jednym wielkim świętem – Triduum Paschalnym. Proszę wyjaśnić dlaczego?
Wszystko to dotyczy bowiem jednego wydarzenia, tzn. wydarzenia zbawczego. Jest to rozłożone na trzy dni, w których są różne odsłony, ale można powiedzieć, że wszystko to ma nam pokazać podjęcie przez Jezusa Chrystusa wielkiego dzieła zbawienia ludzkości i zbawienia świata.
Skąd się wywodzą historyczne korzenie Triduum Paschalnego?
Triduum Paschalne dokonało się w rzeczywistości w te wielkie dni, tak jak to jest zapisane w Ewangelii. To wszystko dokonało się w obecności i przy udziale Jezusa Chrystusa. Potem Kościół nie dodawał już niczego nowego w sensie materii fundamentalnej i dogmatycznej. Kształtował tylko pewną otoczka liturgiczną.
Co stanowi istotę Triduum Paschalnego?
Kwintensencję Triduum Paschalnego stanowi tajemnica śmierci i zmartwychwstania Pana Jezusa.
Rozmawiał Stanisław Karnacewicz (PAP)