29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Matematyka polityczna

Ocena: 0
1456

To jak z masłem i margaryną – które z nich szkodzi, a które jest zdrowe, zależy od tego, kto stoi za badaniami.

Liczba widzów „Wiadomości” – w zależności od tego, kto bada – wynosi od 2,88 do 4,1 mln. Na manifestacji opozycji było – w zależności od tego, kto liczył – od 45 tys. do 250 tys. uczestników – słyszymy w mediach.

Zawsze myślałam, że w matematyce wszystko jest jednoznaczne. Tymczasem liczby, o których ostatnio się mówi, wcale takie jednoznaczne nie są. Nawet one potrafią być polityczne. Tak w badaniach statystycznych, jak i w przypadku badań telemetrycznych – tym bardziej. A statystycznie, wiadomo: ja i mój pies mamy po trzy nogi. I poprawkę na to zawsze biorę podczas lektury wyników takich badań – z całym szacunkiem dla prowadzących je.

W materiale „Wiadomości” 9 maja zanegowano wyniki badań oglądalności tego serwisu, przeprowadzonych przez obsługującą TVP od 2011 r. firmę Nielsen Audience Measurement. Przy okazji roztrząsano PRL-owską przeszłość jej szefowej. Nie jestem zwolenniczką wybielania lub nobilitowania wysokimi stanowiskami spadkobierców tamtego systemu. Ale podawanie takiej informacji w kontekście spadającej oglądalności serwisu informacyjnego wypadło żałośnie, jak akt desperacji. Wiadomo, że kiedy brakuje argumentów, uderza się personalnie. Oglądałam ten materiał z zażenowaniem. Złośliwcy twierdzą, że TVP przebadała 800 osób z regionów, w których wygrała wybory. Z kolei Nielsen odmawia podawania danych, np. kodów pocztowych respondentów – i to budzi podejrzenia.

Abstrahując od wyników sondażu, coraz częściej słyszę, także z ust zwolenników PiS, że „Wiadomości” zieją propagandą nie do zniesienia. Za dużo laurek dla rządzących, za dużo roztrząsania nieudacznych rządów poprzedników na każdym kroku.

Od lat marzy mi się, by po „Wiadomościach” osobnym serwisem informacyjnym wyróżniony był nie tylko sport, ale i kultura. Może na ten cel przeznaczyć energię pożytkowaną na samoobronę serwisu? Badania telemetryczne są prowadzone głównie przez wzgląd na reklamodawców. Może szefostwo TVP – zamiast sztucznie bronić honoru swojego serwisu – powinno pomyśleć nad etyką reklam? Jakiś czas temu rząd wysunął propozycję wyeliminowania reklam suplementów diety. To by było z ogromnym społecznym pożytkiem, bo tych specyfików nadużywamy. A to, ile komu wyszło w słupkach poparcia, ma dla społeczeństwa mniej niż marginalne znaczenie.

Kiedy media zajmą się prawdziwym życiem, zamiast samymi sobą i genealogią medioznawców?

Monika Odrobińska
Idziemy nr 22 (556), 29 maja 2016 r.

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter