29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Chrześcijanie mówią: dość

Ocena: 0
3295
Pamiętamy jeszcze skandal w krakowskim Teatrze Starym, kiedy publiczność nie zniosła obsceny wyreżyserowanej przez Jana Klatę sztuki „Do Damaszku”, a już szykuje się nowy skandal. Znów za nasze, publiczne pieniądze próbuje się wypromować otwarcie uznany za bluźnierczy antyspektakl Rodriga Garcii „Golgota Picnic”, który znalazł się w programie Malta Festiwal Poznań 2014.

Rzecz wiadoma: jak kania dżdżu, tudzież jak antyklerykał – Kościoła, tak skandalista potrzebuje przesuwania granicy prowokacji do absurdu, epatowania perwersją, bluźnierstwa. Inaczej nie zaistnieje ani on, ani scena, na której zrealizuje się jego „dzieło”. Poprzez „Golgotę Picnic” znowu ktoś chce wypłynąć profanując najważniejsze treści i symbole wiary chrześcijańskiej.

Sztuki Rodrigo Garcii oglądać nie zamierzam; Golgota to nie piknik. Wystarczy to, co już o sztuce wiadomo. Ukazuje libertyńską, obrazoburczą wizję ukrzyżowania Chrystusa, ze scenami masturbacji i obelgami pod adresem samego Jezusa. – Na scenie leżą hamburgerowe bułki – parodia rozmnożonego chleba. Aktorzy tańczą w rytm ostatnich słów Jezusa na krzyżu przy ostrej muzyce gitarowej – opisują ci, którzy widzieli.

„Golgota Picnic” oraz inna bluźniercza sztuka „Sous le concept du visage du fils de Dieu” Romea Castellucciego wywołały pod koniec 2011 r. w Paryżu masowe marsze sprzeciwu i podobne do tych w Krakowie zrywanie spektakli; starano się o sądowy zakaz ich wystawiania. Podczas premiery „dzieła” Garcii w teatrze Rond-Point, w katedrze Notre-Dame zgromadziło się na modlitwie z intencją o powstrzymanie bluźnierstwa ok. 8 tys. chrześcijan. Przede wszystkim zaś sztuki obudziły wśród Francuzów ruch sprzeciwu „Christianophobie, ça suffit!” (Dosyć chrystianofobii!).

Czy o tym wszystkim nie wie dyrektor Festiwalu Malta – Michał Miarczyński, gdy się tłumaczy, że: „intencją festiwalu ani artysty nie jest naruszanie niczyich uczuć, ani obrażanie czyichkolwiek przekonań religijnych?”. Na co liczy? Mówi także: „nie wszyscy muszą się identyfikować z formą i przekazem spektaklu […] Każdy ma prawo zdecydować, czy chce oglądać”. Zawsze może – jak Klata – powiedzieć do widzów Malty bardziej wprost: „wynoście się stąd”.

Miarczyński może się przeliczyć. Zbyt nachalnie narzucana propaganda antykościelna ma – jak pokazały ostatnio Eurowybory – odwrotne do zamierzonych skutki. I Polacy coraz częściej mówią „dość”. Warto mu przypomnieć, że teatr to przestrzeń publiczna, że zgodnie z art. 196 KK „kto obraża uczucia religijne innych osób, znieważając publicznie przedmiot czci religijnej […] podlega karze” aż do pozbawienia wolności włącznie. Warto przypomnieć, że Sąd Najwyższy przy okazji sprawy niejakiego Nergala orzekł: „Przestępstwo obrazy uczuć religijnych popełnia nie tylko ten, kto chce go dokonać, ale także ten, kto ma świadomość, że może do niego dojść”.

Warto mówić „dość” i domagać się usunięcia „Golgota Picnic” z programu Malta Festival Poznań, wysyłając swój protest na stronie: www.protestuj.pl

Radek Molenda
Idziemy nr 23 (455), 8 czerwca 2014 r.



PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter