29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Bądź sobą, Europo!

Ocena: 0
2971
Dokąd zmierza Europa? Czy jest w niej jeszcze miejsce dla chrześcijaństwa, z którego wyrosła? Czy św. Jan Paweł II jako konserwatysta, patriota i głęboko wierzący katolik miałby szanse w konkursie na najbardziej europejskiego Europejczyka? Uczestnicy międzynarodowej konferencji „Jan Paweł II i duchowy fundament jedności Europy”, która 11-12 czerwca obradowała w Warszawie, nazwali go „Europejczykiem niezłomnym”.

W spotkaniu zorganizowanym przez Centrum Myśli JP II i Fundację Konrada Adenauera wzięli udział m.in. prof. Zbigniew Stawrowski, ks. prof. Piotr Mazurkiewicz, bp Tadeusz Pieronek, o. Maciej Zięba OP czy prof. Karl-Joseph Hummel, historyk z Bonn. Otwierający konferencję Rolf Nikiel, ambasador Niemiec w Polsce, zaznaczył, że Jan Paweł II jest najważniejszą postacią XX w. nie tylko dla Polaków, ale dla całej Europy. Intensywnie pracował nad wzmocnieniem duchowego fundamentu wspólnoty europejskiej. W 1997 r. zwrócił uwagę, że Unia Europejska będzie trwała, jeśli będzie wciąż odwoływać się do chrześcijaństwa.

– Jan Paweł II mówił o nieustannym ścieraniu się cywilizacji śmierci i cywilizacji miłości – przypomniał prof. Stawrowski – a podstawę cywilizacji Zachodu stanowi pojęcie wolności religijnej wywodzące się wprost z chrześcijaństwa.

No właśnie, niby każdy wie, że Europa praktycznie kształtowała się w procesie chrystianizacji i w tym sensie to chrześcijaństwo ją stworzyło. Z chrześcijańskiej koncepcji godności osoby ludzkiej wyrosły prawa człowieka, a nawet zasada wolności religijnej traktowana dziś raczej jako wolność od religii. A jednak – począwszy od oświecenia – pojawił się wyraźny nurt dążący do odwrócenia procesu chrystianizacji. W Europie mamy dziś dwie narracje. Jedna, nakazująca żyć tak, jakby Boga nie było, okazuje zakamuflowany brak zaufania do demokracji. Najlepszym przykładem może być odrzucenie przez Komisję Europejską obywatelskiej inicjatywy „Jeden z nas”, podpisanej przez milion obywateli, którzy apelowali o zaniechanie przez UE finansowania praktyk aborcyjnych.

Druga narracja odwołując się do chrześcijańskiej antropologii uznaje, że człowiek jest ograniczony niedoskonałością będącą skutkiem grzechu. I że w życiu społecznym czy politycznym istnieją zasady, których przekraczać nie wolno. – Konflikt, który rozgorzał w Europie jest starciem dwóch antropologii – mówił ks. prof. Mazurkiewicz.

– U początków trzeciego tysiąclecia Jan Paweł II widział największe zagrożenie dla europejskiej jedności w postępującej sekularyzacji kontynentu. Podkreślał, że jedność nie może polegać jedynie na wspólnocie interesów ekonomicznych, i że bez jedności wartości i wiary Europa pozbawiona zostanie duszy. Wiedział, że jądro wspólnoty europejskiej stanowią jej chrześcijańskie korzenie, od których nie może się odcinać – podkreślił prof. Hummel. Czy ta prawda utoruje sobie drogę do umysłów i serc Europejczyków?

Iwona Świerżewska
Idziemy nr 25 (457), 22 czerwca 2014 r.



PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter