17 kwietnia
środa
Rudolfa, Roberta
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Ateizm bezmyślny

Ocena: 4.49231
1239

Wielu ludzi deklaruje się jako niewierzący. Ale cóż właściwie znaczy to określenie? W co niewierzący? Każdy wszak w coś wierzy. Co więcej, na podstawie takiej czy innej wiary podejmujemy różne decyzje osobiste, rodzinne, polityczne. W Polsce stwierdzenie „Jestem niewierzący” znaczy zazwyczaj tyle, co „Nie chodzę do kościoła”, przy czym ma się na myśli kościół katolicki. Nie musi to oznaczać, że „niewierzący” odrzuca zdecydowanie istnienie Boga. Najczęściej nie odrzuca, bo przecież coś tam po drugiej stronie życia może być… Co więcej, rodziny owych „niechodzących do kościoła” po ich śmierci często domagają się pogrzebu kościelnego. Trudno się dziwić, bo pogrzeb świecki to smutna i pozbawiona jakiegoś istotnego sensu uroczystość.

Swego czasu Kościół mierzył się na poważnie z ateizmem. Chrześcijańscy filozofowie i teolodzy pisali tomiszcza, dowodząc istnienia Boga. Trzeba jednak zauważyć, że ateizm rozumiany jako przekonanie, że istnieje tylko materia, to rzecz stosunkowo młoda w dziejach ludzkości. Można przyjąć, że zrodził się w Europie dopiero w XVIII w. Tymczasem w Biblii czytamy: „Mówi głupi w swoim sercu: «Nie ma Boga»” (Ps 53, 1). Tyle że owi głupi to nie tyle ateiści, ile ludzie, którzy uważali, że nie ma co liczyć na Boga, który jest daleko i człowiekiem się nie interesuje. A o takich prorok Jeremiasz mówił: „Zaparli się Pana i powiedzieli: «On nic nie znaczy. Nie spotka nas żadne nieszczęście»” (Jr 5, 12). Paweł Apostoł w Liście do Rzymian pisze zaś: „Znikczemnieli w swoich myślach i zaćmione zostało bezrozumne ich serce. Podając się za mądrych, stali się głupimi. I zamienili chwałę niezniszczalnego Boga na podobizny śmiertelnego człowieka, ptaków, czworonożnych zwierząt” (Rz 1, 21-23).

Święty Paweł pisał w ten sposób o poganach. Ktoś mógłby powiedzieć, że dzisiaj prawie nikt już nie czci pogańskich bożków. Tyle że z pogaństwem sprawa jest bardziej złożona. To nie tylko kult słońca, księżyca, rozłożystych dębów itd. Współczesne pogaństwo ma współczesnych, nowoczesnych idolów, których czci. Są to ideologie, które chcą zastąpić wiarę w Boga Jezusa Chrystusa. W XX w. taką „religijną” ideologią tworzącą swoich idolów był marksizm-leninizm-stalinizm, maoizm, a także hitleryzm. Dziś mamy neomarksistowskie w gruncie rzeczy ideologie, jak genderyzm, LGBTQ+, klimatyzm, aborcjonizm, eutanazizm. Szerzy się też wróżbiarstwo, okultyzm, magia. Natura nie znosi próżni; jeśli ludziom wyrwie się z serc wiarę w Boga Stworzyciela i Zbawiciela, to w to miejsce wejdą wierzenia o w gruncie rzeczy diabelskiej proweniencji.

Sobór Watykański II postulował dialog i współdziałanie na rzecz dobra wspólnego ze wszystkimi ludźmi, w tym z ateistami, niemniej w Konstytucji duszpasterskiej o Kościele czytamy, że jeśli chodzi o ateizm, to „Kościół nie może zaprzestać odrzucania z całą stanowczością, jak przedtem, tych boleśnie zgubnych doktryn” (KDK, 21). Dziś jednak zwalczanie przez Kościół czegokolwiek jest niemodne. Zamiast dyskursu o „zgubnych doktrynach” możemy usłyszeć zapewnienia, że wierzący w Boga nikogo nie chcą nawracać, tylko rozmawiać i słuchać, bo sami mogą od ateistów sporo się nauczyć. Pozostaje jednak jak najbardziej aktualne wezwanie soborowe, by „uchwycić kryjące się w umyśle ateistów powody negacji Boga” (KDK, 21).

Krytyka chrześcijaństwa ze strony takich myślicieli jak Marks, Freud i Nietzsche, choć generalnie błędna, może nam pomóc dostrzec to, co w naszym osobistym i wspólnotowym przeżywaniu wiary wymagałoby oczyszczenia. Problem w tym, że współczesny ateizm nie proponuje głębszej myśli, z którą warto byłoby się konfrontować. To najczęściej ateizm tyleż bezmyślny, co zacietrzewiony, ateizm szczeniacki: „Hej, aborcja jest okej” i „Księża pedofile”.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Profesor teologii na Wydziale Teologicznym Papieskiego Uniwersytetu Gregorianum w Rzymie
dkowalczyk@jezuici.pl

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 17 kwietnia

Środa, III Tydzień wielkanocny
Każdy, kto wierzy w Syna Bożego, ma życie wieczne,
a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 6, 35-40
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane komentarze



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter