15 października
wtorek
Jadwigi, Teresy, Florentyny
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Porty w Rijece, Szczecinie i Świnoujściu zacieśniają współpracę

Ocena: 0
200

Poszerzenie współpracy w obszarach transportu morskiego i przemysłu portowego zakłada podpisana w piątek w Warszawie podczas spotkania państw Inicjatywy Trójmorza umowa pomiędzy chorwackim portem w Rijece i zespołem portów w Szczecinie i Świnoujściu.

fot. zolakoma via Foter.com / CC BY

W Pałacu Prezydenckim w obecności prezydenta RP Andrzeja Dudy oraz prezydent Chorwacji Kolindy Grabar-Kitarović umowę o współpracy obu portów podpisali prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski oraz dyrektor wykonawczy Zarządu Portu Rijeka Marino Juretić.

Porozumienie zakłada poszerzenie współpracy pomiędzy portami w obszarach: transport morski, przemysł portowy, promocja i wymiana informacji handlowych – poinformowały służby prasowe portów w Szczecinie i Świnoujściu. Umowa zakłada także wizyty studyjne specjalistów ukierunkowane na wymianę doświadczeń. Możliwe będzie także utworzenie dwustronnych zespołów eksperckich. Porozumienie zwarto na dwa lata z możliwością przedłużenia.

Porty w Szczecinie i Świnoujściu stanowią początkowy element korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, z kolei chorwacka Rijeka jest ostatnim odcinkiem korytarza.

Rijeka to największy port chorwacki i trzecie co do wielkości miasto w tym kraju. Jak podkreślają służby prasowe portów Szczecin i Świnoujście, port w Rijece jest strategicznie usytuowany, ze względu na rozbudowę Kanału Sueskiego. Według nich, Rijeka ma także potencjał do znaczącego rozwoju.

Dla klientów portów Szczecin i Świnoujście zainteresowanych obrotem towarowym pomiędzy Europą a krajami basenu Morza Śródziemnego oraz Oceanu Indyjskiego może stwarzać warunki ekspansji geograficznej – podkreślono w komunikacie.

Rijeka, podobnie jak dwa zachodniopomorskie porty, jest portem uniwersalnym. W ostatnich latach obroty w Rijece kształtują się na poziomie 9-13 mln ton, w tym przeładunki drobnicy 2,1-2,3 mln ton, masowe suche ok. 2 mln ton, masowe płynne ponad 6,5 mln ton, drewno blisko 400 tys. ton. Przeładunki kontenerów w 2015 r. osiągnęły poziom 200 tys. TEU (TEU – pojemność standardowego kontenera – PAP) i intensywnie rosną. Podobnie jak port w Świnoujściu, Rijeka posiada terminal promowy.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami – w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe – w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe – suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych. (PAP)

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 15 października

Żywe jest słowo Boże i skuteczne,
zdolne osądzić pragnienia i myśli serca. 

Dziś w Kościele:
wtorek, XXVIII tygodnia zwykłego 
+ Wspomnienie św. Teresy od Jezusa, dziewicy i doktora Kościoła
+ Czytania liturgiczne (rok C, I): Rz 1,16-25; Ps 19 (18),2-5; Łk 11,37-41
+ Komentarz Bractwa Słowa Bożego do czytań

Po Anielskiej serii przypominamy Spotkania z Aniołami - seria I (co dzień nowy odcinek)
1. Po co są Aniołowie?
2. Dogmaty anielskie
3. Misja anielska
4. Anioły w Starym Testamencie; 5. Chrystus jest centrum świata; 6. Aniołowie w chwilach pokusy; 7. Aniołowie opiekują się Kościołem

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY



Najczęściej czytane artykuły



Najczęściej czytane komentarze



Najwyżej oceniane artykuły

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -