29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Premiera Oratorium "Magnificat in D" - 12 grudnia

Ocena: 0
917

W niedzielę, 12 grudnia, w Sanktuarium św. ojca Pio na Gocławiu odbędzie się premiera Oratorium „Magnificat anima mea Dominum in D” Piotra Tomasza Harasimiuka. Wydarzenie jest objęte patronatem honorowym biskupa Romualda Kamińskiego.

Fot. Sanktuarium św. Ojca Pio na Gocławiu/materiały organizatora

Tytuł:
Koncert oratoryjny „Magnificat anima mea Dominum in D” - premiera

Kompozytor:
Piotr Tomasz Harasimiuk – współczesny kompozytor muzyki sakralnej, aranżer pieśni patriotycznych i piosenek Powstania Warszawskiego. Od lat komponuje większe i mniejsze formy muzyczne na użytek liturgiczny chórów warszawskich. Ambasadorem jego twórczości jest przede wszystkim chór Sonus Innumerabiles Towarzystwa Śpiewaczego Una Cantamus oraz Warszawska Orkiestra Seniorów – zespoły działające pod kierownictwem artystycznym Artura Backiela. Piotr Tomasz Harasimiuk jest organistą tytularnym Sanktuarium Matki Bożej Ostrobramskiej na warszawskim Witolinie – w dzielnicy Praga Południe, przy ul. Ostrobramskiej 72.

Termin koncertu:
12 grudnia 2021 r.
Godz. 13.00

Miejsce koncertu:
Kościół parafii Świętego Ojca Pio - Sanktuarium, Warszawa, ul. Fieldorfa 1 – Dekanat Grochowski

Opis wydarzenia:
Biorąc do ręki najnowsze dzieło oratoryjne Piotra Tomasza Harasimiuka, trudno nie ulec wrażeniu jakby muzyka ta została wydobyta ze skarbnicy, z okresu nazywanego w historii muzyki „północnoniemieckim barokiem”. Nie sposób nie wymienić tutaj muzyków kościelnych tamtej epoki, takich jak Dietrich Buxtehude czy Nicolaus Bruhns, którymi zafascynowany jest nasz współczesny kompozytor. Ciężko również, nie doszukać się wpływu na kształt poniższego dzieła wielkiego kantora lipskiego, samego mistrza J. S. Bacha – największego twórcy muzyki kantatowo-oratoryjnej tamtych czasów w Niemczech. Szczegółowa analiza „Magnificat” BWV 243 – J. S. Bacha miała duży wpływ na ukształtowanie tego utworu.

Dzieło wplecione jest w ramy wokalno-instrumentalne charakterystycznych fragmentów – wstępu i zakończenia. To elementy monumentalne w pełni wykorzystujące cały aparat wykonawczy (trąby i kotły), zachowane w podobnej melodyce i stylistyce. W środku utworu wykonawcy zmierzą się z ariami solowymi, duetami czy chorałami zaczerpniętymi z liturgii luterańskiej. Warte zauważenia są dwa fragmenty finałowe. Część „Gloria Patri” utrzymana jest w formie echa. Została napisana na dwa chóry - większy prowadzący temat główny oraz mniejszy odpowiadający echem. Ostatnia część „Amen” jest przykładem klasycznej fugi dwutematowej, gdzie po przeprowadzeniu obydwu tematów przez poszczególne głosy, łączą się one w kontrapunkt względem siebie i wspaniale harmonizując doprowadzają do potężnego finału całego dzieła.

Założeniem kompozytora było stworzenie potężnego utworu liturgicznego (na duży aparat wykonawczy: chór, solistów, orkiestrę, instrumenty koncertujące, gdzie partia organów jest integralną częścią koncertującą) a jednocześnie przyswajalnego przez co lepsze chóry ruchu amatorskiego. Kompozycja może być wykorzystana jako forma koncertowa w całości, a poszczególne jej części jako utwory krótkie do użytku w czasie uroczystych celebracji z udziałem połączonych chórów Warszawskiego Oddziału Federacji Cæcylianum, w Archikatedrze Warszawskiej, Katedrze Warszawsko-Praskiej, Świątyni Opatrzności Bożej w Wilanowie czy w Bazylice Św. Krzyża w Warszawie.

To, że kompozytor wybrał chór Sonus Innumerabiles do przedstawienia premierowego swojego dzieła, jest gwarancją jakości wykonania, a powierzenie funkcji dyrektora artystycznego tego przedsięwzięcia Arturowi Backielowi – chórmistrzowi, dyrygentowi Warszawskiej Orkiestry Seniorów, członkowi Komisji Muzyki Kościelnej Archidiecezji Warszawskiej, gwarantuje przygotowanie pozostałych chórów zaproszonych do wspólnej przygody muzycznej.

Wykonawcy:
• Chór Sonus Innumerabiles Towarzystwa Śpiewaczego Una Cantamus (ok.40 os) chór główny, na barkach którego pozostaje przygotowanie pozostałych chórów biorących udział w projekcie. - Sekcja młodzieżowa – uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Warszawie - Sekcja dorosła – absolwenci Liceum Staszica i pozostali dorośli śpiewacy chóru z par. Św. Klemensa Hofbauera w Warszawie. Chór zrzeszony jest w Federacji Caecilianum, koncertujący w kraju i zagranicą, odznaczony Państwowym odznaczeniem „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

• Warszawski Chór Polonia przy Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie (ok. 30 os) - jest to chór seniorów, bardzo aktywnie działający w Federacji Caecilianum, koncertujący w kraju i zagranicą.

• Chór Jubilate Deo z par. Św. Apostołów Piotra i Pawła w Pyrach (ok. 20 os) chór koncertuje w Polsce, jest organizatorem wielu koncertów i przeglądów muzyki chóralnej. Zespół jest zrzeszony w Federacji C?cilianum.

• Zespół Wokalny z par. Narodzenia Pańskiego – Sanktuarium Matki Bożej Ostrobramskiej (ok. 10os) zespół jest odpowiedzialny za przygotowanie muzyczne uroczystości w rodzimej parafii, służy także swoją obecnością w czasie nabożeństw uwielbieniowych w parafiach w Polsce.

• Warszawska Orkiestra Seniorów przy Towarzystwie Śpiewaczym Una Cantamus (24 os) - w zespole grają najwybitniejsi zawodowi muzycy, którzy już przeszli na emeryturę, a dotychczasowe życie zawodowe spędzili w orkiestrach Filharmonii Narodowej w Warszawie, oraz w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie.

• Agnieszka Grala – solo sopran – śpiewaczka związana ze środowiskiem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, od lat wykonująca dzieła kantatowo-oratoryjne z chórem Sonus Innumerabiles.

• Piotr Pawlak – solo bas – śpiewak na co dzień występujący jako artysta, od lat wykonujący dzieła kantatowo-oratoryjne z chórem Sonus Innumerabiles. Organista par. Św. Wacława w Warszawie.

• Artur Backiel – dyrygent i dyrektor artystyczny koncertu Dyrektor artystyczny Towarzystwa Śpiewaczego Una Cantamus, założyciel i dyrygent chóru Sonus Innumerabiles, założyciel i dyrygent warszawskiej Orkiestry Seniorów, wiceprezes Warszawskiego Oddziału Federacji C?cilianum, Członek Komisji Muzyki Kościelnej Archidiecezji Warszawskiej, koncertujący ze swoimi zespołami w kraju i zagranicą.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter